Magazín číslo 5 / 2017
Podpis smlouvy - Česká filharmonie nový šéfdirigent. Zleva Semjon Byčkov, Daniel Herman, David Mareček | Foto Petra Hajská

David Mareček: Byčkov byl jednoznačnou volbou

4. 12. 2017 • Petr Veber

Šéfdirigentem České filharmonie bude od podzimu 2018 na pět let Semjon Byčkov. Byl vybrán, osloven a zvolen ve shodě mezi uměleckou radou a managementem orchestru i ve shodě s ministrem kultury. Rodák z Petrohradu, občan Francie a USA, je umělcem s mezinárodní pověstí. Už první ohlasy potvrdily, že je pro světové agentury umělcem na takové úrovni, kdy už se vůbec neuvažuje o národnosti. Okolnosti rychlého hledání a nalezení nástupce Jiřího Bělohlávka, jehož život se náhle uzavřel letos na jaře, přibližuje generální ředitel David Mareček.

Číst článek
Magazín číslo 5 / 2017
Energie nejen hudební. Podzemním labyrintem Rudolfina

Energie nejen hudební. Podzemním labyrintem Rudolfina

4. 12. 2017 •

Koncert České filharmonie v Rudolfinu. To je energie lidské tvořivosti koncentrovaná do jedné dvou hodin. Sama budova však dýchá, svítí, hřeje i chladí díky důmyslnému systému techniky. Zveme vás na prohlídku tajemného orchestru, který diváky neviděn, neslyšen, den za dnem osvědčuje své mistrovství.

Číst článek
Semjon Byčkov při proslovu u příležitosti jmenování šéfdirigentem České filharmonie | Foto Petra Hajská

Projev Semjona Byčkova u příležitosti jmenování šéfdirigentem České filharmonie

27. 10. 2017 • Semjon Byčkov

„Ale víte, když se na vás někdo obrátí s takovou žádostí, když se uvede tak, jak jsem vylíčil, a když spolu prožijete všechno to, co já s těmihle lidmi na pódiu zažil – a byly to někdy tak nepopsatelně krásné chvíle, že si člověk říká, jak nádherné je žít a moci něco takového přijímat… Zkrátka když přijde taková výzva, nemáte už jinou možnost než ji vděčně přijmout a přemýšlet, jak vy osobně můžete přispět k tomu, aby i ve světě natrvalo uznávali výjimečnou hodnotu tohoto orchestru.“Z proslovu Semjona Byčkova

Číst článek
Magazín číslo 4 / 2017
Marko Ivanović, rozhovor o edukativních programech České filharmonie | Foto Petra Hajská

„Často se na našich koncertech nejvíce poučím já sám,“ říká Marko Ivanović

2. 10. 2017 • Dina Šnejdarová

Jak hudbu při koncertě poslouchat, jak proniknout do jejích tajů, když probíhá v čase, který nezadržitelně a neúprosně plyne vpřed nehledě na naši soustředěnost či (ne)pochopení? Jak využít kouzla přítomného okamžiku, aby mezi námi a poslouchanou skladbou došlo ke skutečnému sblížení, nikoli nenávratné odluce? Jak se s hudbou a jejími, často již dávno zemřelými, autory lépe poznat? Na tyto otázky hledá Česká filharmonie odpovědi prostřednictvím svých edukativních programů, určených zejména dětem a mládeži. Jedním z nich jsou Čtyři kroky do nového světa, které v letošní sezoně expandují jako nová abonentní řada do večerních hodin, tedy k dospělému publiku. Spoluautorem tohoto projektu je skladatel a dirigent Marko Ivanović.

Číst článek
Magazín číslo 4 / 2017
Repertoár České filharmonie 2010-2017

Ve světle čísel a fakt. Nad repertoárem České filharmonie 2010–2017

2. 10. 2017 • Pavlína Landová

Čas od času není jistě na škodu nahlédnout do historie, a to třeba i nedávné. Děje se tomu většinou v okamžiku nějaké zásadní změny, ať už pozitivní či negativní. Odchod šéfdirigenta Jiřího Bělohlávka je událostí, která podstatným způsobem zasáhla do dějin našeho orchestru. Pan šéfdirigent rozjel orchestrální vlak do plných obrátek a náhle z něj bez svého svolení musel vystoupit… V období let 2010–2017 to byl právě on, kdo stál před orchestrem nejvíce, a to v 267 z téměř 800 koncertů u nás i v zahraničí. A co vůbec za toto období filharmonici všechno hráli?

Číst článek
Magazín číslo 4 / 2017
Leonidas Kavakos | Foto Marco Borggreve

Leonidas Kavakos: Hudba je o odhodlání, přesnosti a svobodě

2. 10. 2017 • Lucie Maňourová

„Šostakovičův houslový koncert č. 1 a moll … odhalil to nejlepší ve svém sólistovi … neobvyklou směsici dravé energie a přísné sebekontroly. Ve všech ohledech upřednostnil hudbu před show.“ Financial Times, duben 2015

Číst článek
Magazín číslo 4 / 2017
Romano drom 2017

„Co můžou romské děti předat neromským? Maximálně tak vši!“

2. 10. 2017 • Petr Kadlec

Je poslední natáčecí den. Dvořákovou síní zní píseň „Šun Devloro“, v překladu z romštiny do češtiny znamenají slova „Slyš, Bože“. Píseň Desideria Duždy zpívá dětský pěvecký sbor Čhavorenge, vedený Idou Kelarovou, doprovázejí hudebníci České filharmonie pod taktovkou Marka Ivanoviće. Pátým dnem vzniká první cédéčko čtyřiceti romských dětí z desítek míst České i Slovenské republiky. Mladí zpěváci jsou fantastičtí: pozorní, soustředění, i když už padají únavou, pořád mají nové zdroje energie. Ten den – 20. srpna 2017 – se zároveň završuje další sezona společné filharmonicko-romské cesty Romano drom. Jaká byla?

Číst článek
Magazín číslo 3 / 2017
Antonín Dvořák

„Když všichni spustějí, je Vám to strašný rámus.“ Dvořákova duchovní kantáta Stabat Mater

24. 5. 2017 • Jan Kachlík

Sledujeme-li historii provozování a později i nahrávání Dvořákovy duchovní kantáty Stabat Mater, otevírá se před námi pozoruhodný příběh díla. Příběh, v němž hrají důležité role interpreti, posluchači, kritici, ale třeba i místa jednotlivých produkcí. Každé provedení je něčím jedinečné a rozdíly mezi nimi jsou někdy natolik velké, že se nabízí otázka, která z těchto provedení jsou blíže skladatelově představě. Podívejme se alespoň na některé části tohoto příběhu. Možná se pak soustředěněji zaposloucháme do nové nahrávky, jež právě vychází u firmy DECCA.

Číst článek
Magazín číslo 3 / 2017
Semjon Byčkov | Foto Petra Hajská

„V Čajkovského hudbě je mnohem víc, než se zdá.“ Rozhovor se Semjonem Byčkovem

24. 5. 2017 • Dina Šnejdarová

Když byl dirigent Semjon Byčkov osloven, aby natočil s Českou filharmonií pro firmu Decca všechna symfonická díla Petra Iljiče Čajkovského, příliš dlouho se nerozmýšlel. Jedinečný zvuk orchestru, jakož i pokora jeho hráčů, vzbudila ve velkém znalci Čajkovského hudby touhu ke spolupráci. Její první plody mohli již posluchači ochutnat na prvním snímku a také živě, při koncertních vystoupeních. Další příležitostí jsou koncerty 7. – 9. června, při nichž zazní slavný Klavírní koncert č. 1 b moll op. 23.

Číst článek
Co byste chtěli vyhledat...
Zavřít
Zavřít
Co byste chtěli vyhledat
close

malíř, sochař, architekt Pro zobrazení detailu jednotlivých sochklikněte na jméno umělce. hudební skladatel Sochy na střeše Rudolfina zavřít Leonardo da Vinci Klikněte pro zobrazení detailu Paolo Veronese Klikněte pro zobrazení detailu Donato Bramante Klikněte pro zobrazení detailu Tomás Luis de Victoria Klikněte pro zobrazení detailu Josquin Desprez Klikněte pro zobrazení detailu Orlando di Lasso Klikněte pro zobrazení detailu Giovanni Pierluigi da Palestrina Klikněte pro zobrazení detailu Luigi Cherubini Klikněte pro zobrazení detailu Daniel François Esprit Auber Klikněte pro zobrazení detailu Georg Friedrich Händel Klikněte pro zobrazení detailu Wofgang Amadeus Mozart Klikněte pro zobrazení detailu Johann Sebastian Bach Klikněte pro zobrazení detailu Ludwig van Beethoven Klikněte pro zobrazení detailu Michelangelo Buonarroti Klikněte pro zobrazení detailu Raffael Santi Klikněte pro zobrazení detailu Praxiteles Klikněte pro zobrazení detailu Feidiás Klikněte pro zobrazení detailu Apelles Klikněte pro zobrazení detailu Iktinos Klikněte pro zobrazení detailu Massacio Klikněte pro zobrazení detailu Donatello Klikněte pro zobrazení detailu Jacopo Sansovino Klikněte pro zobrazení detailu Benvenuto Cellini Klikněte pro zobrazení detailu Filippo Brunelleschi Klikněte pro zobrazení detailu Domenico Girlandaio Klikněte pro zobrazení detailu Lucca della Robia Klikněte pro zobrazení detailu Christoph Willibald Gluck Klikněte pro zobrazení detailu Joseph Haydn Klikněte pro zobrazení detailu Franz Schubert Klikněte pro zobrazení detailu Carl Maria von Weber Klikněte pro zobrazení detailu Felix Mendelssohn-Bartholdy Klikněte pro zobrazení detailu Robert Schumann Klikněte pro zobrazení detailu
1 / 6