Magazín číslo 3 / 2023
Antonín Dvořák: První světový skladatel z Čech

Antonín Dvořák: První světový skladatel z Čech

Čtyřdílným seriálem, který v magazínu právě otevíráme, chceme s nadcházejícím Rokem české hudby 2024 představit klíčové české skladatelské osobnosti, jejichž hudbu také uslyšíte ve 128. sezoně České filharmonie. Právě tři koncerty na jejím začátku zaplní skladby „otce orchestru“ Antonína Dvořáka. Sice nikdy nebyl oficiálním šéfdirigentem České filharmonie, stal se ale jejím historicky prvním dirigentem. Na ustavujícím koncertě prvního národního orchestru konaném v Rudolfinu 4. ledna 1896 řídil provedení svých skladeb.

„Bůh, láska, vlast! A to jedině vede k šťastnému cíli!“ napsal Antonín Dvořák na samém konci roku 1884 Aloisi Göblovi, správci sychrovského zámku, kam skladatel rád zajížděl a kde také vznikla řada jeho děl. V těchto třech slovech je vyjádřena celá podstata, lidská i umělecká, muže, který měl to štěstí, že ho jeho rodiče nechali jít vlastní cestou.

Antonín Dvořák je určitě prvním a dodnes nejvíce známým českým skladatelem ve světě. Slávu si vysloužil postupně, především díky tiskům svých skladeb u renomovaných vydavatelství, které se rozšířily do celého světa. K jeho odkazu se hlásí i Spojené státy americké, protože prostřednictvím přijaté nabídky vést nové skladatelské oddělení na konzervatoři v New Yorku se Dvořák spolupodílel na vzniku americké klasické hudby.

V Americe premiérovaná „Novosvětská“ symfonie je jedním z nejhranějších symfonických děl a velkou poctu jí prokázal astronaut Buzz Aldrin, když do své letové výstroje na misi Apollo 11 zahrnul právě ji a poslouchal ji během první historické mise člověka na Měsíc. Název „Z Nového světa“, myšleno „z amerického kontinentu“, tak získal ve vesmíru nový rozměr.

Mezinárodní úspěch, který Dvořák zaznamenal poprvé v necelých čtyřiceti letech, byl navenek překvapivý a jím samotným dost možná nečekaný. Rozhodně však nebyl něčím, co by spadlo jen tak z nebe. Předcházela mu tvrdá soustavná práce a následovalo ještě intenzivnější úsilí vedené snahou nepromarnit nabízenou šanci a vytěžit z ní maximum.

Zdánlivě nevyčerpatelná tvůrčí inspirace, současníky i dnešními posluchači tolik obdivované bohatství a svěžest hudebních nápadů, nebyly u Dvořáka – ač o ně denně prosil Boha a na konci každé dokončené skladby za ni Bohu děkoval – žádným nevypočitatelným „darem shůry“. Dostavovaly se s téměř naprostou pravidelností při každém časně ranním zasednutí k pracovnímu stolu.

Z řezníka komponistou

Antonín Dvořák se narodil 8. září 1841 jako nejstarší z devíti sourozenců v Nelahozevsi poblíž Kralup nad Vltavou. Jeho otec a předtím i děd tu provozovali nepříliš výnosnou hospodu a řeznictví a počítalo se s tím, že živnost časem převezme i malý Toník. Jenže ten jako šikovný houslista účinkoval už odmalička na kostelním kůru, při tanečních zábavách, svatbách a dalších oslavách v rodinné hospodě i v okolních vsích. Tím do sebe důkladně vstřebal široký hudební repertoár.

Jako dvanáctiletý odešel za dalším vzděláním do městečka Zlonice poblíž Slaného, kde žili příbuzní z matčiny strany. Působil zde výborný hudebník, učitel a příležitostný skladatel Anton Liehmann. U něho se Dvořák naučil hrát na klavír a na varhany i základům hudební teorie. A byl to Liehmann, kdo přesvědčil Dvořákovy rodiče, aby dovolili nadanému synovi pokračovat ve studiu hudby v Praze.

Než se tak stalo, strávil Toník ještě rok „na handlu”: na výměnném pobytu v sudetské rodině v městečku Česká Kamenice v severních Čechách, kde se měl zdokonalit v němčině. Toto praktické opatření se mu zakrátko velmi hodilo. V září 1857 totiž nastoupil na pražskou varhanickou školu, správně Ústav pro pěstování církevní hudby. Dvouleté studium, které probíhalo převážně v německém jazyce, ho mělo vyučit profesi regenschoriho (ředitele chrámového kůru) a varhaníka.

Vedle hry na nástroj ale pochytil i něco ze základů komponování, byť šlo spíš o úpravy skladeb pro chrámové potřeby. „Na varhanické škole všechno páchlo plesnivinou! I varhany! Kdo se chtěl něčemu naučit, musil umět německy! Kdo znal dobře německy, mohl být primus a kdo neznal, nemohl být primus. Já jsem znal německy špatně, a i když jsem něco věděl, nedovedl jsem to dobře říct. Moji spolužáci se dívali na mne ,skrz prsty‘ a za zády se mi smáli! A i později se mi smáli! Když se dověděli, že komponuju, říkali si mezi sebou: ,Podívejte se na toho Dvořáka! Jestlipak víte, že taky komponuje?!‘ A všem těm, co se mi smáli, se dařilo líp než mně!“ vzpomínal skladatel později. Že se stane spíše řadovým varhaníkem, si myslelo i vedení školy, když napsalo o Dvořákovi na jeho závěrečné vysvědčení, že jde o „výtečný, ale spíše praktický talent“, který toho „v teorii dokáže méně“.

Dvořák byl o něco starší než jeho spolužáci. Bydlel u příbuzných, jinak se ale musel o sebe starat sám. Hrál na violu v orchestru Cecilské jednoty a poté v oblíbené pražské kapele Karla Komzáka, která účinkovala hlavně na plesech a v restauracích. A měla natolik dobrou úroveň, že byla na podzim roku 1862 angažována jako orchestr Prozatímního divadla v Praze. Antonín Dvořák se tak stal na téměř deset let violistou první stálé české profesionální divadelní scény, navíc pod taktovkou o sedmnáct let staršího Bedřicha Smetany. Dával také soukromé hodiny hudby a pokoušel se o první kompozice.

Šlo převážně o komorní skladby, ale v šedesátých letech už vytvořil první dvě symfonie, písňový cyklus Cypřiše a historickou operu na německý text Alfred. Všechny kompozice jsou překvapivě rozsáhlé a koncepčně odvážné – tedy žádné úpravy a jednoduché skladbičky chrámového varhaníka. Přesto je skladatel píše „do šuplíku”, bez naděje na vydání nebo veřejné provedení.

Desetiletí velkých změn

Na počátku sedmdesátých let začala Praha poprvé mluvit a psát o Dvořákovi jako o skladateli. Některé z jeho nových skladeb byly prováděny na veřejných nebo soukromých koncertech a akademiích, jiné vyšly tiskem. Dvořák se snažil prosadit i s díly operními. Ve třiatřiceti letech opustil divadelní orchestr, kde jistě nasbíral mnoho praktických zkušeností pro svou vlastní tvorbu, a přijal trochu lépe placené místo varhaníka v chrámu sv. Vojtěcha (ve Vojtěšské ulici na Novém Městě), které potom zastával tři roky v letech 1874–1877.

Změna existenčního zázemí nepochybně souvisela s událostmi ve Dvořákově osobním životě. Na podzim 1873 se oženil se svou bývalou žačkou Annou Čermákovou. Předtím se marně ucházel o její starší a krásnější sestru Josefinu, populární herečku činohry Prozatímního divadla.

Podle všech dostupných svědectví byl Dvořákův manželský a rodinný život téměř vzorově šťastný a harmonický, jakkoli byl v prvních letech poznamenán hmotným nedostatkem, a především tragickou ztrátou tří nejstarších dětí, které všechny zemřely v útlém věku. Dalších šest dětí, jež se manželům Dvořákovým narodily, se pak dožilo dospělosti.

Už rok po sňatku nastal vítaný obrat v životě Dvořáka-skladatele. Získal státní stipendium, které každoročně vypisovala vídeňská vláda pro talentované mladé umělce z celé monarchie. Ročních 400 zlatých (zhruba lepší úřednický plat) pak obdržel i v každém z následujících pěti let. Především však jeho skladby vzbudily pozornost a obdiv dvou členů tehdejší stipendijní poroty – hudebního kritika, pražského rodáka Eduarda Hanslicka a skladatele Johannesa Brahmse, který navíc upozornil na Dvořáka svého berlínského nakladatele Fritze Simrocka.

Ten se takticky rozhodl vydat nejprve Dvořákovy menší, přístupnější kusy, určené původně k domácímu muzicírování – Moravské dvojzpěvy a vzápětí Slovanské tance pro klavír na čtyři ruce. Úspěch u publika i u kritiky byl veliký, a na sklonku 70. let se tak Dvořák stal náhle mezinárodně uznávaným a žádaným skladatelem. Příjmy, které nyní začaly plynout z vydávání a provádění jeho děl, mu umožnily zanechat varhaničení i vyučování a věnovat všechen čas tvorbě – luxus, který si v jeho době (ale i později) mohli dovolit jen málokteří.

Anglie ano, Rusko ne

Osmdesátá léta znamenala pro Antonína Dvořáka období vrcholné tvůrčí formy a dalších domácích i mezinárodních úspěchů. V Praze se skladatel snažil uvést především svá operní díla – tragického Dimitrije (1882) a úsměvného Jakobína (1888). Ve Vídni a Německu byly žádány a provozovány hlavně jeho skladby instrumentální – symfonické i komorní – a zájem začala projevovat také Anglie, země s bohatou koncertní a zejména sborovou tradicí. Po úspěšném londýnském provedení duchovní kantáty Stabat Mater na jaře 1883 následovala pozvání k dalším dirigentským angažmá a objednávky nových velkých děl.

Dvořák navštívil Londýn a další anglická města během let 1884–1896 celkem devětkrát. Pro Anglii zkomponoval velká díla kantátová a oratorní: Svatební košile (1884) podle balady Karla Jaromíra Erbena, Svatou Ludmilu (1886) na slova Vrchlického a Requiem (1890). V Londýně také pod jeho taktovkou poprvé zazněla v dubnu 1890 Osmá symfonie a v březnu 1896 pak slavný Violoncellový koncert h moll. V roce 1891 byl skladateli udělen čestný doktorát na starobylé univerzitě v Cambridge (těsně před touto cestou obdržel čestný doktorát i na pražské Karlově univerzitě).

Ceremoniál v Cambridge Dvořák okomentoval originálně: „Já ty slavnosti nemám rád! A když se stane, že na nějaké musím být, jsem jako na jehlách. Nikdy nezapomenu, jak mi bylo, když mne v Anglii povýšili na doktora: samá ceremonie a samý doktor! Všechny obličeje byly vážné a zdálo se, že žádný nezná mluvit jinak než latinsky! Poslouchal jsem napravo i nalevo a nevěděl jsem, koho mám poslouchat. A když jsem poznal, že mluví ke mně, byl jsem jako opařený a styděl jsem se, že neumím latinsky. Ale když si na to dneska vzpomenu, musím se smát a myslím si, že zkomponovat Stabat Mater je přece jenom víc, než umět latinsky…“

© Národní muzeum – České muzeum hudby, inv. č. 1651 I3, Antonín Dvořák diriguje v Chicagu, autor E. V. Nádherný, 1893, akvarel

 

V rychlém sledu od roku 1878 se Dvořák dočkal šesti šťastných událostí také v rodinném životě. Narodily se děti Otilie (1878), pozdější manželka skladatele Josefa Suka, Anna (1880), Magda (1881), pozdější výborná zpěvačka, Antonín (1883), Otakar (1885) a Aloisie (1888). Skladatel měl všechny své děti nesmírně rád a byl na ně pyšný. Rodina pro něj představovala vysokou a nezastupitelnou hodnotu, zázemí, které nerad opouštěl a odkud sám čerpal životní energii, sílu a jistotu.

Když v roce 1888 hned dvakrát navštívil Prahu ruský skladatel Petr Iljič Čajkovskij, hluboce se s Dvořákem spřátelili. O dva roky později na jeho pozvání Dvořák odjel do Ruska a odehrál několik koncertů v Moskvě a Petrohradě. Jeho vystoupení se však nesetkala s větším ohlasem.

Pedagogem v Praze i v Americe

V lednu 1891 Dvořák po určitém váhání doplnil svůj svobodný tvůrčí život profesorskými místem na pražské konzervatoři, kde bylo krátce předtím po sloučení s varhanickou školou zřízeno skladatelské oddělení. Jeho první proslov ke studentům kompozice zaznamenal jeden z nich, pozdější skladatel Josef Michl: „Hudba je krásná věc, ale kdo v ní chce něco dokázat, ten se jí musí oddat úplně. Zvláště kompozice není žádný šport a vyžaduje celého člověka! Diletantských a hloupých skladeb je beztoho až hrůza a nejsou k ničemu jinému, než aby kazily vkus nevědomých lidí. Tomu by se mělo zabránit! Kdybych já dělal zákony, ustanovil bych na špatné skladby pokuty, a kdyby se to opakovalo, dal bych původce zavřít! Komponovat by měli jen veleduchové!“

Dvořákova pedagogická kariéra však neměla skončit v Praze. Dne 6. června roku 1891, dva měsíce před svými padesátými narozeninami a pár dnů před svým již sedmým odjezdem do Anglie Dvořák obdržel telegram s dotazem, zda by nechtěl od října následujícího roku převzít vedení Americké národní konzervatoře hudby v New Yorku.

Telegram byl poslán z Paříže, jeho odesilatelkou byla paní Jeanette Thurberová, zakladatelka a prezidentka tohoto hudebního ústavu. Zprostředkovatelem při vyjednávání mezi skladatelem a paní Thurberovou se stal Dvořákův londýnský přítel a mecenáš, hudební nakladatel Alfred Littleton. Od něj se zřejmě Dvořák dozvěděl další podrobnosti a podmínky budoucího amerického angažmá.

Rozhodování nebylo jednoduché a vyžádalo si delší čas. Na jedné straně lákavé finanční podmínky – nabídnutý plat 15 tisíc amerických dolarů ročně, třicetkrát vyšší než na pražské konzervatoři – a na té druhé namáhavá cesta přes oceán, a hlavně změna prostředí a způsobu života, která se dotýkala celé skladatelovy rodiny.

Kromě toho se Dvořák dlouho radil o právních detailech chystaného kontraktu a snažil se pamatovat na všechny možné nepředvídané okolnosti, což se později ukázalo být prozíravé. Nakonec v prosinci 1891 smlouvu s newyorskou konzervatoří podepsal. Následujících devět měsíců do odjezdu věnoval hudebnímu loučení s domovem: v českých a moravských městech odehrál 40 koncertů.

 

15. září 1892 se Dvořák vydal na svou první cestu do Nového světa. Spolu s ním odcestovali manželka a dvě děti – nejstarší dcera Otilie a syn Antonín. Zbývající čtyři zůstaly zatím doma v péči příbuzných. Ve skladatelově doprovodu nechyběl ani mladý Čechoameričan a čerstvý absolvent houslového oddělení pražské konzervatoře Josef J. Kovařík, který se pak v Americe stal Dvořákovým nepostradatelným pomocníkem a osobním tajemníkem. Jeho zápisky jsou pro nás cenným dokladem o skladatelově americkém pobytu.

V New Yorku se Antonínu Dvořákovi dostalo okázalého přijetí, vítali jej také čeští krajané. Krátce po příjezdu, 21. října 1892, dirigoval na svém prvním koncertě latinské Te Deum, které u něho Thurberová předem objednala pro oslavy 400. výročí objevení Ameriky. Dvořákovy povinnosti na konzervatoři byly pedagogické a dirigentské: třikrát týdně dopoledne dával hodiny kompozice a dvakrát týdně odpoledne zkoušel se školním orchestrem. Administrativu řešit nemusel.

První letní prázdniny, které trvaly celé čtyři měsíce roku 1893, Dvořák strávil na pozvání krajanů v osadě Spillville ve státě Iowa na americkém Středozápadě. Byl tu i s rodinou (mezitím přijely zbylé děti) velmi spokojený a dařilo se mu také skladatelsky: napsal zde dvě skladby pro komorní smyčcové obsazení (kvartet F dur op. 95 a kvintet Es dur op. 97) a dokončil symfonii č. 9 „Z Nového světa“. Její premiéru v prosinci toho roku v Carnegie Hall předcházela taková očekávání a pozornost tisku, že zcela vyprodaný byl nejen samotný koncert, ale také generální zkouška.

O nadšeném přijetí, kterého se symfonii dostalo, nejlépe svědčí Dvořákova slova z dopisu svému nakladateli: „Milý příteli Simrocku! Úspěch symfonie 15. a. 16. prosince byl velkolepý; noviny říkají, že ještě nikdy žádný skladatel nedosáhl takového triumfu. Byl jsem v lóži, sál byl obsazen nejlepším obecenstvem z New Yorku, lidé tak mnoho tleskali, že jsem se musel z lóže děkovat jako král (nesmějte se!). Vy víte, že se snažím takovým ovacím raději vyhnout, ale musel jsem to udělat a ukázat se!“

Zpátky domů

Druhý a třetí rok v New Yorku poznamenala špatná finanční situace konzervatoře a Dvořák v obavě, že nezabezpečí rodinu, váhal s podepsáním každé další smlouvy. V létě 1895 nakonec oznámil dopisem z Prahy, kde byl na prázdninách, že už se do Spojených států nevrátí. Také nabídku k obnovení smlouvy, kterou obdržel o dva roky později v červnu 1897, zdvořile, avšak rozhodně odmítl. Už předtím totéž učinil s pozváním k profesorskému působení na vídeňské konzervatoři.

Po návratu do Čech a odpočinku na letním sídle ve Vysoké u Příbrami, kam zajížděl pravidelně už od roku 1884, se Dvořák vrátil především k výuce na pražské konzervatoři. Právě v těchto posledních letech svého působení vychoval mnoho výborných žáků. Mezi nimi obzvlášť vynikli Vítězslav Novák, Oskar Nedbal a Josef Suk, který se stal roku 1898 mistrovým zetěm.

Jako skladatel se Dvořák představil domácímu publiku nejprve čtyřmi symfonickými básněmi podle Erbenových balad Vodník, Polednice, Zlatý kolovrat a Holoubek, které byly přijaty se smíšenými ohlasy. Vedle chvály a obdivu se objevily i velmi nevybíravé kritické odsudky. Totéž potkalo Dvořákovu poslední instrumentální skladbu, symfonickou báseň Píseň bohatýrská, již nastudoval a poprvé provedl ve Vídni koncem roku 1898 čerstvý kapelník tamější Dvorní opery Gustav Mahler.

Posledními Dvořákovými opusy byly opery Čert a Káča (1898), Rusalka (1900), která patří k vrcholným dílům dobového operního repertoáru, a posléze Armida (1903). Během jejího pražského nastudování Dvořák onemocněl a 1. května 1904 v Praze zemřel. Příčinou náhlého úmrtí byla plicní embolie vyvolaná dlouhodobým ležením, které mu lékaři nařídili kvůli předchozímu nachlazení. O rok později zemřela v pouhých 27 letech i Dvořákova dcera Otilie Suková, matka čtyřletého Josefa.

Leoše Janáčka, kterého s Dvořákem poutalo vřelé osobní přátelství, zastihla smutná zpráva v zahraničí. Do deníčku, který později vyšel ve sborníku Moje putování, si zapsal: „Varšava. Symfonický koncert. Tu vystoupí dirigent, p. Reznicek, a oznamuje úmrtí Dr. Ant. Dvořákovo. Obecenstvo vstává. V program vsunuje se Husitská [pozn. Dvořákova předehra].“

Dvořákův skon byl pociťován jako nenahraditelná ztráta pro českou kulturu, ač vídeňské noviny napsaly, že zemřel „největší rakouský skladatel“. Vlasteneckým gestem se v době vyostřených národnostních sporů stala už účast na Dvořákově pohřbu, kam spontánně přišly tisíce lidí a který i díky zapojení řady kulturních a veřejných subjektů připomínal dnešní nejvýznamnější státní akce.

Význam Antonína Dvořáka byl v té době už nezpochybnitelný, a přesto zakrátko rozpoutal mladý hudební historik a kritik Zdeněk Nejedlý protidvořákovskou kampaň, v níž chtěl za pomoci chabě argumentované „pokrokové orientace“ české hudby Dvořákovo jméno z jejích dějin vymazat nebo alespoň pošpinit. V boji proti těmto útokům se velmi angažoval Josef Suk. Čas naštěstí prokázal, že něco takového není možné, a dal za pravdu těm, kdo v Dvořákovi spatřovali a spatřují jednoho z největších hudebních umělců své doby.

Komentáře
  • Veronika, 17. 10. 2023

    Milá paní Maňourová,

    děkuji za pěkné počtení o mém nejmilovanějším skladateli. Hudba Antonína Dvořáka je pro mne srdcovou záležitostí. A stejně, jako Antonín Dvořák, i já považuji hudbu za svého strážného anděla.

    Odpovědět

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Co byste chtěli vyhledat...
Zavřít
Zavřít
Co byste chtěli vyhledat
close

malíř, sochař, architekt Pro zobrazení detailu jednotlivých sochklikněte na jméno umělce. hudební skladatel Sochy na střeše Rudolfina zavřít Leonardo da Vinci Klikněte pro zobrazení detailu Paolo Veronese Klikněte pro zobrazení detailu Donato Bramante Klikněte pro zobrazení detailu Tomás Luis de Victoria Klikněte pro zobrazení detailu Josquin Desprez Klikněte pro zobrazení detailu Orlando di Lasso Klikněte pro zobrazení detailu Giovanni Pierluigi da Palestrina Klikněte pro zobrazení detailu Luigi Cherubini Klikněte pro zobrazení detailu Daniel François Esprit Auber Klikněte pro zobrazení detailu Georg Friedrich Händel Klikněte pro zobrazení detailu Wofgang Amadeus Mozart Klikněte pro zobrazení detailu Johann Sebastian Bach Klikněte pro zobrazení detailu Ludwig van Beethoven Klikněte pro zobrazení detailu Michelangelo Buonarroti Klikněte pro zobrazení detailu Raffael Santi Klikněte pro zobrazení detailu Praxiteles Klikněte pro zobrazení detailu Feidiás Klikněte pro zobrazení detailu Apelles Klikněte pro zobrazení detailu Iktinos Klikněte pro zobrazení detailu Massacio Klikněte pro zobrazení detailu Donatello Klikněte pro zobrazení detailu Jacopo Sansovino Klikněte pro zobrazení detailu Benvenuto Cellini Klikněte pro zobrazení detailu Filippo Brunelleschi Klikněte pro zobrazení detailu Domenico Girlandaio Klikněte pro zobrazení detailu Lucca della Robia Klikněte pro zobrazení detailu Christoph Willibald Gluck Klikněte pro zobrazení detailu Joseph Haydn Klikněte pro zobrazení detailu Franz Schubert Klikněte pro zobrazení detailu Carl Maria von Weber Klikněte pro zobrazení detailu Felix Mendelssohn-Bartholdy Klikněte pro zobrazení detailu Robert Schumann Klikněte pro zobrazení detailu
1 / 6