Magazín číslo 2 / 2022
Pozvánka na komorní projekty. Je libo Skácela, balet nebo modernu…

Pozvánka na komorní projekty. Je libo Skácela, balet nebo modernu…

Komorní hudba má skromnější, zato někdy intenzivnější možnosti, jak vzbudit emoce posluchačů. V intimitě malého ansámblu nebo jen sólisty s klavírním doprovodem se skrývá nejniternější hloubka vyjádření i vnímání. A pokud se komorní hudba propojí s jiným druhem umění, může vzniknout násobný vjem – už proto, že jde většinou o ojedinělou událost.

Nacházíme se zhruba ve dvou třetinách této sezony. Český spolek pro komorní hudbu už v ní představil mnoho dramaturgických lahůdek a skvělých interpretačních výkonů, ale některé nás teprve čekají. Pojďme se podívat na tři programy připravené na duben, které mají zásadní repertoárová specifika a bylo by škoda je minout. Jeden přináší propojení hudby s tancem, druhý s poezií a třetí nám otevře brány do světa euroamerické soudobé tvorby.

V hlavní roli Hrnec a Ďábel

V pondělí 4. dubna vtančí do Rudolfina jazz a avantgarda. Pod vedením Ondřeje Vrabce nastuduje osm členů České filharmonie s klavíristou Miroslavem Sekerou dvě ikonické skladby první poloviny 20. století – jazzovou suitu k baletu Kuchyňská revue od Bohuslava Martinů a baletní pantomimu Igora Stravinského Příběh vojáka. Komorní instrumentace obou kusů vyžaduje vynikající interprety, jimiž budou Josef Špaček, Tomáš Kopáček, Ondřej Roskovec, Stanislav Masaryk, Lukáš Moťka, Adam Honzírek, Jan Keller, Pavel Polívka a zmíněný Miroslav Sekera. Taneční ztvárnění Stravinského díla připraví Jade Clayton, bývalá sólistka Baletu Národního divadla, role vypravěče se ujme herec Martin Myšička, umělecký vedoucí Dejvického divadla a také abonent České filharmonie.

Kuchyňskou revue čili „Pokušení svatouška Hrnce“, nejznámější z šestice svých baletů, napsal Bohuslav Martinů v Paříži na jaře 1927 pro taneční skupinu Jarmily Kröschlové, která ji nastudovala a uvedla 17. listopadu téhož roku v Rudolfinu. Martinů skladbu koncipoval pro šest instrumentalistů a vypravěče. Text pro něho napsal J. L. Budín (vlastním jménem Jan Löwenbach), který byl autorem libreta i k opeře Martinů Voják a tanečnice. V příběhu vystupuje pět postav: manželé Hrnec a Poklička, svůdná Kvedlačka, záletník Utěrák a důstojný Smeták. Baletní libreto vytvořila Jarmila Kröschlová. Koncertní provedení suity z baletu zaznělo v roce 1930 na jednom z pařížských koncertů Alfreda Cortota a mělo velký úspěch. Možná i proto považoval Martinů Kuchyňskou revue za jedno ze svých nejvydařenějších děl.

 

Baletní pantomima Příběh vojáka od Igora Stravinského je o devět let starší, vznikla ve Švýcarsku, kde skladatel pobýval během první světové války. Ta ovlivnila námět i nástrojové obsazení – že napsal Stravinskij skladbu pro septeto (housle, kontrabas, klarinet, fagot, trubka, pozoun, bicí), bylo následkem absence hudebníků, kteří odešli do armády. Text švýcarského spisovatele Charlese Ferdinanda Ramuze vypráví o vojákovi, který má dva týdny dovolenou a míří domů. Cestou potkává Ďábla, s nímž smění housle za knihu moudrosti a příslib bohatství. A protože ďábelské sliby mají mnoho háčků a nástrah, voják sice přijde k bohatství, a dokonce i královskému titulu, ale zavře se mu cesta k předchozímu životu a blízkým lidem. Ďábel, kterého doprovázejí bicí nástroje, si ho nakonec odnáší. Působivý Příběh vojáka měl premiéru 28. září 1918 v Lausanne a od té doby se dočkal mnoha provedení. 

Kdo se vejde na housle

Koncert, který zazní ve středu 6. dubna ve Dvořákově síni Rudolfina, patří mezi programy zrušené kvůli pandemii v sezoně předchozí. Podařilo se jej přesunout, a tím vlastně ještě lépe načasovat. Protože stěžejní skladba, Klavírní kvartet, op. 66, „Communicacio intima“ od české skladatelky Marty Jiráčkové, pracuje s básněmi Jana Skácela, jehož 100. výročí narození jsme si připomněli 7. února tohoto roku.

Verše skladatelé většinou zhudebňují. Stejně tak Marta Jiráčková – vokální hudba tvoří podstatnou část její tvorby. Ve svém 66. opusu však ponechala textovou předlohu recitátorce a obemknula ji pětidílným cyklem pro klavírní kvarteto.

„Poezii ráda čtu i přednáším dlouhá léta. Vždycky znovu se těším z neobvyklých spojení a nových významů, ze zvukové malebnosti slov, ze schopnosti úsporností se dotknout něčeho podstatného. Takhle vnímám i poezii Jana Skácela. Takže doufám, že spojení hudby Marty Jiráčkové a Skácelových veršů přinese posluchačům nečekaný zážitek,“ vyznala se u příležitosti svého angažmá v tomto programu herečka Taťjana Medvecká.

Doprovodí ji Klavírní kvarteto Josefa Suka: Radim Kresta, Eva Krestová, Aneta Šudáková a Václav Mácha. Ansámbl vedle skladby Jiráčkové zahraje ještě raný Klavírní kvartet a moll Josefa Suka a zralý Klavírní kvartet č. 3 c moll Johannesa Brahmse.

 

Mahan Esfahani moderně a mezinárodně

Ve středu 13. dubna uslyší Dvořákova síň uskupení pětice vynikajících mladých hudebníků, jejichž společným jmenovatelem je Londýn. Za vším hledejte progresivního íránského cembalistu Mahana Esfahaniho, kterého známe z předchozích projektů České filharmonie nebo Pražského jara. Předtím, než tento žák Zuzany Růžičkové zakotvil v Praze, studoval v USA a nyní vyučuje v Londýně na Guildhall School of Music & Drama. Z Londýna do Prahy přiveze skvělé instrumentalisty – britského flétnistu Adama Walkera a hobojistu Nicholase Daniela, hornistu Bena Goldscheidera, který je rovněž Britem, ale jedna větev jeho předků pochází z Prahy. A německo-korejského violoncellistu Isanga Enderse.

 

Sestava umělců ověnčených mnoha soutěžními cenami představí jeden z nejodvážnějších programů letošní sezony. Otevře ho sto let stará sonáta Clauda Debussyho a po ní pokračuje výhradně soudobá hudba napsaná mezi lety 1962 a 2005. V různých nástrojových kombinacích zazní Zrcadla pro flétnu a violoncello jediné dámy v tomto projektu, slavné finské skladatelky Kaijy Saariaho, Sonáta pro flétnu, hoboj, violoncello a cembalo Američana Elliotta Cartera, která měla premiéru roku 1953 v Carnegie Hall, dále virtuózní Air pro sólový lesní roh, vytvořený německým skladatelem a klarinetistou Jörgem Widmannem, rezidenčním umělcem loňského ročníku festivalu Pražské jaro, jako soutěžní skladba pro 54. ročník (2005) Mezinárodní soutěže ARD. Neobarokní Sonata da caccia, která program uzavře, pochází z dílny nám dobře známého britského skladatele a dirigenta Thomase Adèse, naposledy dirigujícího Českou filharmonii v roce 2018.

 

To vše, a ještě další koncerty pro vás připravili Český spolek pro komorní hudbu a jeho dramaturg Radek Křižanovský. Unikátní komorní projekty skvěle doplňuje orchestrální sezonu a České filharmonii bezpochyby sluší.

Komentáře

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Co byste chtěli vyhledat...
Zavřít
Zavřít
Co byste chtěli vyhledat
close

malíř, sochař, architekt Pro zobrazení detailu jednotlivých sochklikněte na jméno umělce. hudební skladatel Sochy na střeše Rudolfina zavřít Leonardo da Vinci Klikněte pro zobrazení detailu Paolo Veronese Klikněte pro zobrazení detailu Donato Bramante Klikněte pro zobrazení detailu Tomás Luis de Victoria Klikněte pro zobrazení detailu Josquin Desprez Klikněte pro zobrazení detailu Orlando di Lasso Klikněte pro zobrazení detailu Giovanni Pierluigi da Palestrina Klikněte pro zobrazení detailu Luigi Cherubini Klikněte pro zobrazení detailu Daniel François Esprit Auber Klikněte pro zobrazení detailu Georg Friedrich Händel Klikněte pro zobrazení detailu Wofgang Amadeus Mozart Klikněte pro zobrazení detailu Johann Sebastian Bach Klikněte pro zobrazení detailu Ludwig van Beethoven Klikněte pro zobrazení detailu Michelangelo Buonarroti Klikněte pro zobrazení detailu Raffael Santi Klikněte pro zobrazení detailu Praxiteles Klikněte pro zobrazení detailu Feidiás Klikněte pro zobrazení detailu Apelles Klikněte pro zobrazení detailu Iktinos Klikněte pro zobrazení detailu Massacio Klikněte pro zobrazení detailu Donatello Klikněte pro zobrazení detailu Jacopo Sansovino Klikněte pro zobrazení detailu Benvenuto Cellini Klikněte pro zobrazení detailu Filippo Brunelleschi Klikněte pro zobrazení detailu Domenico Girlandaio Klikněte pro zobrazení detailu Lucca della Robia Klikněte pro zobrazení detailu Christoph Willibald Gluck Klikněte pro zobrazení detailu Joseph Haydn Klikněte pro zobrazení detailu Franz Schubert Klikněte pro zobrazení detailu Carl Maria von Weber Klikněte pro zobrazení detailu Felix Mendelssohn-Bartholdy Klikněte pro zobrazení detailu Robert Schumann Klikněte pro zobrazení detailu
1 / 6