Magazín číslo 5 / 2020
Svoboda, demokracie, vlast a solidarita. Za všech okolností

Svoboda, demokracie, vlast a solidarita. Za všech okolností

V posledních letech patřil 17. listopad v Rudolfinu Koncertu ke Dni studentstva. Hlavním dramaturgickým záměrem bylo vyzdvihnout studentskou sounáležitost, mladický elán a odvahu, a to jak výběrem programu a účinkujících, tak cílením na mladé publikum. Letošní plány byly ještě smělejší a vše mělo být jinak. A také je, dokonce hned dvakrát. Pandemie zásadně změnila i novou koncepci českofilharmonického Listopadu, nikoliv však myšlenku vzájemnosti, jíž je zasvěcen.

Zažili jsme v Rudolfinu spoustu krásných 17. listopadů, například s romským sborem Čhavorenge a přizvanými studentskými sbory z celé republiky. Nebo zmiňme dosavadní vrchol v loňském roce, při němž na oslavu 30. výročí sametové revoluce pronesli ve Dvořákově síni své projevy Petr Pithart a Joachim Gauck.

Ambiciózní plán změny z „pouhé“ oslavy studentstva byl koncipován na mnoho sezon dopředu. Česká studentská filharmonie, která doposud koncerty 17. listopadu připravovala, předala žezlo „velké“ filharmonii, aby vznikl jeden z pilířů její sezony, mimořádný Koncert pro svobodu a demokracii (anglický název pro větší srozumitelnost poselství ve světě zní „Velvet Revolution Concert“).

„Několik let jsme přemýšleli o mimořádném koncertu, který by ozdobil naši koncertní sezonu a zároveň by připomněl důležité historické datum spojené s dějinami naší země. V úvahu připadal svátek svatého Václava, Den vzniku samostatného československého státu nebo Den boje za svobodu a demokracii. Zářijové svatováclavské oslavy spadají do těsného sousedství festivalu Dvořákova Praha a říjnové připomenutí vzniku Československa s sebou nese řadu oficiálních společenských akcí,“ píše generální ředitel České filharmonie David Mareček v katalogu 125. sezony.

„17. listopad je ale pro Českou filharmonii navíc svátkem, který je bytostně propojen s historií orchestru. Chtěli jsme vytvořit tradici koncertů, které budou především hlubokým uměleckým zážitkem a zcela mimořádnou hudební událostí,“ vysvětluje Mareček.

Koncerty budou dirigovat mimořádné dirigentské osobnosti, pro nejbližší roky přislíbili Semjon Byčkov, Jakub Hrůša a sir Simon Rattle. Program koncertů chce vyjadřovat myšlenky svobody a demokracie, jejich oslavy i obrany. V plánu byla díla napsaná se zřetelem k hodnotám humanity a soudržnosti, odsuzující bezpráví. Skladby zkomponované v dobách nacistické okupace, komunistické diktatury, zhudebňující texty odrážející velké myšlenky a reflektující zlomové okamžiky historie.

Pro koncert 17. listopadu 2020 (a následné opakování 18. listopadu) vybral Semjon Byčkov dvě ikonická orchestrální díla: Mysterium času Miloslava Kabeláče a Sedmou symfonii Dmitrije Šostakoviče. První z nich vzniklo v 50. letech jako nadčasový, mystický protějšek všech tehdejších angažovaných skladeb. Šostakovičova Sedmá symfonie byla napsána v Leningradě během jeho německé blokády a ztělesňuje vítězství lidského ducha a nezlomné touhy po svobodě.

A pak přišel covid…

Tolik plány. Přestože nás neutlačují ani komunisté, ani wehrmacht, prožíváme nyní něco, co naše životy také omezuje a kulturu ubíjí. Virus a s ním spojená hygienická opatření neúprosně diktují, co lze dělat a s jakými pravidly. Ještě při zahájení sezony na začátku října jsme věřili, že listopadové mimořádné koncerty proběhnou v původní podobě, ať už jakkoli provozně uzpůsobené. Zároveň však nešlo nepřemýšlet o jiných variantách.

V průběhu října bylo jasné, že posluchači v listopadu v sále nebudou. V další fázi se ukázalo, že skladby pro opravdu velký orchestr bez možnosti redukce nemůžou zaznít – hráči musí na pódiu sedět s rozestupy. Přestože se zvětšilo pódium na maximum, Kabeláče a především Šostakoviče se musela Česká filharmonie pro tentokrát vzdát.

Provozní zásahy šly ruku v ruce s dramaturgickými nápady, jak při změně programu zachovat poselství koncertu. Vedení České filharmonie se jednomyslně shodlo se Semjonem Byčkovem, že současná společnost potřebuje vedle svobody a demokracie také povzbuzení, podporu a naději. Došlo proto na volbu klíčového díla, které provázelo český národ při mnoha historických milnících. Koncert pro svobodu a demokracii přinese v úterý 17. listopadu do vašich domovů Smetanův cyklus symfonických básní Má vlast.

Kubelíkovo výročí

Vedle zmíněné symboliky jde také o historický kontext. Společně s mezinárodním hudebním festivalem Pražské jaro Česká filharmonie vzpomene na Rafaela Kubelíka, svého někdejšího šéfdirigenta, od jehož porevolučního návratu uplynulo letos 30 let.

Kubelík přiletěl do Prahy v dubnu 1990, aby zde v nově nabyté svobodě provedl Smetanův cyklus hned dvakrát. V květnu společně s Českou filharmonií zahájili Pražské jaro za přítomnosti Václava Havla, Rudolfa Firkušného a dalších, v euforii, kterou Smetanova síň Obecního domu dlouho nezažila. O měsíc později pak Kubelík dirigoval první český orchestr na Staroměstském náměstí, u příležitosti oslavy prvních svobodných voleb v polistopadovém Československu. V roce 1991 pak byla Má vlast hlavním repertoárovým kusem turné České filharmonie a Kubelíka po Japonsku. Dirigent tím symbolicky ukončil svoji uměleckou kariéru.

„Připomínat si sametovou revoluci provedením Mé vlasti a nevzpomenout při tom muže, který zasvětil svůj život nejen Smetanovu dílu, ale i rodné zemi a české hudbě, je nemyslitelné. Rafael Kubelík stál jako šéfdirigent v čele České filharmonie mezi lety 1941 a 1948, kdy svou vlast opustil na protest proti změně režimu. ‚Žil jsem v jedné formě bestiální tyranie, v nacismu… Již z principu jsem odmítl žít v nějaké její další podobě.‘ O 42 let později, když v zemi proběhla sametová revoluce a první svobodné volby, se Kubelík vrátil do vlasti a k milované České filharmonii, aby dirigoval Mou vlast na festivalu Pražské jaro, u jehož zrodu stál jako dirigent prvního zahajovacího koncertu v roce 1946,“ říká šéfdirigent České filharmonie Semjon Byčkov.

„Nikdy nezapomenu na to, když jsem sledoval nahrávku tohoto koncertu, byl to jeden z nejsilnějších zážitků v mém životě. Kubelíkovo spojení s hudbou, její spojení s českým národem a spojení publika s hudbou i jejími interprety dalo vzniknout souznění, které lze zažít jen zřídka,“ vyznává se Byčkov a uzavírá: „Provedením Mé vlasti 17. listopadu vzdáváme poctu sametové revoluci, národu, který si váží své svobody, a Rafaelu Kubelíkovi, jehož život je věčným symbolem humanismu.

Semjon Byčkov dokládá, že tyto myšlenky jej neopouštějí ani v ryze aktuálním dění. Zapojil se do iniciativy předních kulturních představitelů, kteří se rozhodli v odkazu na myšlenky sametové revoluce podpořit opozici v Bělorusku. Byčkov v dopise běloruskému disidentovi a politikovi Mikalaji Statkevičovi, kterému Lukašenkův režim znemožnil kandidovat v letošních prezidentských volbách, mimo jiné napsal: „Revoluci si vždy spojujeme s krveprolitím, které často vede až k občanské válce a vytváří trvalé rány v psychice národa, citelné i po mnoha staletích. Přesto to, co se stalo v České republice v roce 1989, nabídlo vizi vysněné změny bez válečné tragédie. Za realizaci této vize pro běloruský národ jste bojovali Vy a Vaši druhové. Vaše odvaha tváří v tvář režimu, který násilně potlačuje pokojné protesty vyvolané zjevným falšováním výsledků voleb; Vaše důstojnost při obraně nejzákladnějšího práva každého občana být vyslechnut a respektován […] se staly zdrojem inspirace pro miliony lidí na celém světě, kteří věří, že každý národ má právo určit, jak chce žít a kým být ovládán. […] Chci, abyste věděl, že Vaše touhy rezonují nejen v mém srdci, ale i v srdcích mnoha milionů lidí po celém světě. Obdivujeme Vás za vaši odvahu hájit hodnoty, kterým věříte, a za to, že jste se odvážili vyjádřit své sny za každou cenu. Váš vlastní život, drahý pane Statkeviči, oběti, které Vy a Vaše rodina přinášíte ve snaze o ušlechtilou vizi, jsou důkazem síly a krásy lidského ducha, které nemůže nic a nikdo zlomit.“

Kdy, kde a jak

Koncert pro svobodu a demokracii zahraje Česká filharmonie pod taktovkou Semjona Byčkova ve Dvořákově síni Rudolfina od 20.15 hodin bez přítomnosti posluchačů a za přísných hygienických opatření. Hráči a další přímí účastníci budou testováni, pódium bude rozšířeno, aby každý filharmonik mohl hrát ze svého pultu s minimálním rozestupem jeden metr. Smyčcové skupiny budou od dechových odděleny plexisklovými paravány. K dispozici bude větší množství šaten pro účinkující.

Přímým přenosem bude koncert vysílat Česká televize na programu ČT art, zhlédnout ho bude možné také na facebooku České filharmonie a několika dalších českých i zahraničních partnerů. Přenos koncertu umožní vyspělá digitální technologie včetně dálkově ovládaných robotických kamer instalovaných ve Dvořákově síni Rudolfina.

Kéž Má vlast podpoří mysl posluchačů a přinese jim tolik potřebnou naději!

Komentáře

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Co byste chtěli vyhledat...
Zavřít
Zavřít
Co byste chtěli vyhledat
close

malíř, sochař, architekt Pro zobrazení detailu jednotlivých sochklikněte na jméno umělce. hudební skladatel Sochy na střeše Rudolfina zavřít Leonardo da Vinci Klikněte pro zobrazení detailu Paolo Veronese Klikněte pro zobrazení detailu Donato Bramante Klikněte pro zobrazení detailu Tomás Luis de Victoria Klikněte pro zobrazení detailu Josquin Desprez Klikněte pro zobrazení detailu Orlando di Lasso Klikněte pro zobrazení detailu Giovanni Pierluigi da Palestrina Klikněte pro zobrazení detailu Luigi Cherubini Klikněte pro zobrazení detailu Daniel François Esprit Auber Klikněte pro zobrazení detailu Georg Friedrich Händel Klikněte pro zobrazení detailu Wofgang Amadeus Mozart Klikněte pro zobrazení detailu Johann Sebastian Bach Klikněte pro zobrazení detailu Ludwig van Beethoven Klikněte pro zobrazení detailu Michelangelo Buonarroti Klikněte pro zobrazení detailu Raffael Santi Klikněte pro zobrazení detailu Praxiteles Klikněte pro zobrazení detailu Feidiás Klikněte pro zobrazení detailu Apelles Klikněte pro zobrazení detailu Iktinos Klikněte pro zobrazení detailu Massacio Klikněte pro zobrazení detailu Donatello Klikněte pro zobrazení detailu Jacopo Sansovino Klikněte pro zobrazení detailu Benvenuto Cellini Klikněte pro zobrazení detailu Filippo Brunelleschi Klikněte pro zobrazení detailu Domenico Girlandaio Klikněte pro zobrazení detailu Lucca della Robia Klikněte pro zobrazení detailu Christoph Willibald Gluck Klikněte pro zobrazení detailu Joseph Haydn Klikněte pro zobrazení detailu Franz Schubert Klikněte pro zobrazení detailu Carl Maria von Weber Klikněte pro zobrazení detailu Felix Mendelssohn-Bartholdy Klikněte pro zobrazení detailu Robert Schumann Klikněte pro zobrazení detailu
1 / 6