Magazín číslo 2 / 2021
Série jarních koncertů vyvrcholí jedinou premiérou sezony

Série jarních koncertů vyvrcholí jedinou premiérou sezony

„Jeho mimořádná, poutavá a komunikativní hudba je jedním z divů tohoto století,“ napsal britský deník The Times o Thomasi Larcherovi v roce 2010. A recenzent předloňské americké premiéry Larcherovy 2. symfonie v podání Newyorské filharmonie a Semjona Byčkova byl u vytržení z „citu pro slyšení podmanivých zvuků“ a „čiré imaginace“ tohoto rakouského skladatele. Česká filharmonie si od Larchera objednala klavírní koncert, který představí ve světové premiéře na konci dubna.

Součástí původních ambiciózní plánů pro naši jubilejní 125. sezonu byly i čtyři světové premiéry skladeb objednaných Českou filharmonií u tuzemských i světových autorů. Přestože filharmonie pravidelně hraje pro televizní a internetové publikum, pro tyto koncerty volí alternativní repertoár a většinu chystaných premiér odsunula do příštích sezon. Některé nové skladby totiž vyžadují velké obsazení, kterému ovšem brání současná hygienická opatření. Dalším důvodem je snaha orchestru zachovat výjimečnost jejich prvotního provedení pro publikum v sále.

Česká filharmonie se přesto rozhodla uvést alespoň jednu premiéru: klavírní koncert objednaný u sedmapadesátiletého Rakušana Thomase Larchera, jednoho z nejoriginálnějších skladatelů současnosti. A také jednoho z nejuznávanějších, o čemž svědčí i jména hudebníků a orchestrů, kteří jeho díla provádějí. K premiéře dojde během posledního koncertu ze série Jarní hvězdy České filharmonie 29. dubna.

Hledání nových barev

Rodák z tyrolského Innsbrucku vystudoval ve Vídni kompozici a také hru na klavír. Proto tento nástroj v jeho díle často potkáme – ať už sólový, nebo jako součást komorního obsazení. Larcher, sám vynikající klavírista, řadu svých kompozic také premiéroval. Jeho tvorba si podmaňuje posluchače kombinací kontemplativních harmonií se zvýšenými nároky na technické možnosti nástrojů. Například u klavíru vypíná a pak zase zapíná některé jeho struny. Pracuje originálně se zvukovými barvami a posouvá jejich hranice. Je ohleduplný k tradici, ale zároveň vysoce experimentální.

 

Thomas Larcher

Tohmas Larcher, © Eduardus Lee

Larcherova naléhavá hudba evokuje pocit, že každý zvuk, který právě zní, je ten vůbec nejdůležitější. Vyznačuje se přitom spíše střídmostí prostředků a skladatelského uvažování a upřednostňuje jasné vyjádření. Díky své klavírní kariéře se Thomas Larcher důvěrně seznámil s principy tvorby dávných i soudobých skladatelů, a to mu pomáhá zasazovat svoji tvorbu do různých hudebních kontextů.

Hledání nových barev slyšíme v Larcherových komorních i orchestrálních kompozicích. K těm patří koncert Still (2002) pro violu a orchestr, který premiérovala Kim Kashkashian, koncert pro klavír a komorní orchestr Böse Zellen (Zlé buňky, 2006), houslový koncert (2008) napsaný pro Isabelle Faust a violoncellový koncert Ouroboros (2016). V roce 2011 měl velký úspěch dvojkoncert pro housle violoncello a orchestr, napsaný na objednávku  londýnského festivalu BBC Proms – premiérovali ho Viktoria Mullova a Matthew Barley.

 

Larcherova první velká orchestrální partitura Red and Green (2010) vznikla na objednávku San Francisco Symphony. K názvu a koncepci skladby napsal sám autor: „Červená a zelená odkazuje na dvě barvy, které nelze rozlišit, když trpíte barvoslepostí … něco, co mám, ale jen v malé míře … ale vždy bylo pro mě zajímavé ptát se sám sebe, jak ‚normální‘ lidé můžou vidět svět.“

„Červená a zelená jsou dvě různé formy energie (dvě věty skladby!), které jsou vskutku odlišné, ale mají silné vzájemné vazby … prvky jedné existují v druhé. A v neposlední řadě červená a zelená představují semafory, a tedy pořádek celého našeho městského světa … podobné nule a jedničce v počítačovém světě a počítačových jazycích,“ dodal Larcher.

Kritik Stephen Smoliar po premiéře skladby napsal: „Výsledkem je naprosto jedinečná poslechová zkušenost s dokonale platnou estetikou krásy … litoval jsem jen toho, že jsem měl pouze jednu příležitost zažít tuto ohromující hudbu.“

Celých šest let vznikala Larcherova první symfonie Alle Tage (2010–2015) pro baryton a orchestr, jejíž premiéru uvedli v amsterdamském Concertgebouw Orchestr Nizozemského rozhlasu, dirigent Jaap van Sweden a barytonista Matthias Goerne, věrný protagonista Larcherových skladeb.

Skladatelovo nejambicióznější orchestrální dílo, Druhá symfonie – Kenotaph (2015–2016), zaznělo poprvé v podání Semjona Byčkova a Vídeňských filharmoniků, na jejichž objednávku vzniklo. V následujících sezonách Byčkov symfonii provedl s Mnichovskou filharmonií, BBC Symphony Orchestra na BBC Proms a s Newyorskou filharmonií, skladba zněla i v podání dalších vynikajících dirigentů a orchestrů a získala několik prestižních cen. Zatím nejnovější Larcherovu orchestrální kompozici Chiasma (2017) si objednal Orchestr lipského Gewandhausu a dirigent Andrise Nelsons, premiéru měla na jaře roku 2018.

Lovecká puška

Vedle klavíru má Larcher v oblibě lidský hlas, proto v jeho tvorbě najdeme nemálo skladeb pro sólistu s doprovodem orchestru nebo instrumentálního ansámblu. Libreto jeho zatím jediné opery Das Jagdgewehr (Lovecká puška, 2016–2018) je inspirováno stejnojmennou novelou japonského spisovatele Jasuši Inoua (vyšla také česky). Larcher ji zkomponoval na objednávku operního festivalu v Bregenzu a její premiéru i další provedení v Německu a Velké Británii provázely příznivé ohlasy hudebních kritiků.

Thomas Larcher je často zván k sezonním skladatelským rezidenturám, absolvoval je u vídeňského Konzerthausu, orchestru salcburského Mozartea, londýnské Wigmore Hall, amsterdamského Concertgebouw a řady festivalů, mimo jiné v Bregenz, Aldeburghu, Davosu, Heimbachu, Risöru, Mondsee a Bantry.

V roce 1994 založil v tyrolském městě Schwaz festival Klangspuren, z něhož se stala mezinárodně uznávaná pravidelná přehlídka soudobé hudby. Festival vedl deset let, pak ale z jeho čela odešel a založil nový, Swarowski Music im Riesen, který zve každoročně v květnu do rakouského Wattensu nejlepší interprety komorní hudby.

Skladba šitá na míru

Obrovský úspěch Druhé symfonie provedené v červnu 2016 přinesl Thomasi Larcherovi nejen další nárůst popularity, ale také důležité setkání se Semjonem Byčkovem. Tehdejší umělecké sblížení a vzájemná důvěra skladatele a dirigenta vyústily v objednávku nové skladby pro Českou filharmonii.

Že jde o klavírní koncert, není náhodné, Byčkov měl od počátku jasno i v tom, že jej bude hrát Kirill Gerstein. Hudebník, který se už několikrát představil i pražskému publiku, s oblibou vystupuje z klasického klavírního repertoáru a věnuje se i jazzu i soudobé hudbě. Larcher tak skládal nový koncert s jasnou představou jeho interpretů.

Pětadvacetiminutovou skladbu autor popisuje jako „energickou hudbu zasazenou do historického kánonu“. Více zatím nevíme, ale nebyl by to Larcher, kdyby nechtěl zase o kus posunout klasické hranice formy instrumentálního koncertu a nezvolil neotřelý přístup i k samému nástroji.

Očekávání jsou velká. Larcherův nový opus v provedení České filharmonie s Byčkovem a Gersteinem uslyší české publikum ve čtvrtek 29. dubna na ČT art a sociálních sítích, ve druhé polovině programu pak Druhou symfonii Petra Iljiče Čajkovského „Maloruskou“.

Podruhé by měla skladba zaznít ve stejném obsazení v květnu ve vídeňském Konzerthausu, který byl jejím spoluobjednavatelem. O pár týdnů později ji mají představit Gerstein s americkou dirigentkou Karinou Canellakis v amsterdamském Concertgebouw. Dalšími orchestry, které koncert uvedou, jsou BBC Radio 3, Dánský národní symfonický orchestr, Berlínští filharmonikové a Filharmonický orchestr Bergen.

 

Jarní koncerty České filharmonie

 

Komentáře

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Co byste chtěli vyhledat...
Zavřít
Zavřít
Co byste chtěli vyhledat
close

malíř, sochař, architekt Pro zobrazení detailu jednotlivých sochklikněte na jméno umělce. hudební skladatel Sochy na střeše Rudolfina zavřít Leonardo da Vinci Klikněte pro zobrazení detailu Paolo Veronese Klikněte pro zobrazení detailu Donato Bramante Klikněte pro zobrazení detailu Tomás Luis de Victoria Klikněte pro zobrazení detailu Josquin Desprez Klikněte pro zobrazení detailu Orlando di Lasso Klikněte pro zobrazení detailu Giovanni Pierluigi da Palestrina Klikněte pro zobrazení detailu Luigi Cherubini Klikněte pro zobrazení detailu Daniel François Esprit Auber Klikněte pro zobrazení detailu Georg Friedrich Händel Klikněte pro zobrazení detailu Wofgang Amadeus Mozart Klikněte pro zobrazení detailu Johann Sebastian Bach Klikněte pro zobrazení detailu Ludwig van Beethoven Klikněte pro zobrazení detailu Michelangelo Buonarroti Klikněte pro zobrazení detailu Raffael Santi Klikněte pro zobrazení detailu Praxiteles Klikněte pro zobrazení detailu Feidiás Klikněte pro zobrazení detailu Apelles Klikněte pro zobrazení detailu Iktinos Klikněte pro zobrazení detailu Massacio Klikněte pro zobrazení detailu Donatello Klikněte pro zobrazení detailu Jacopo Sansovino Klikněte pro zobrazení detailu Benvenuto Cellini Klikněte pro zobrazení detailu Filippo Brunelleschi Klikněte pro zobrazení detailu Domenico Girlandaio Klikněte pro zobrazení detailu Lucca della Robia Klikněte pro zobrazení detailu Christoph Willibald Gluck Klikněte pro zobrazení detailu Joseph Haydn Klikněte pro zobrazení detailu Franz Schubert Klikněte pro zobrazení detailu Carl Maria von Weber Klikněte pro zobrazení detailu Felix Mendelssohn-Bartholdy Klikněte pro zobrazení detailu Robert Schumann Klikněte pro zobrazení detailu
1 / 6