V České filharmonii v současnosti hraje dvacet žen, pět z nich navíc zastává pozici vedoucí nástrojové skupiny. Nebylo tomu tak ale vždycky. Hra v orchestru byla až donedávna výsadou mužů. S Barbarou Pazourovou jsme se do této doby vracíme v nejnovějším díle podcastu Ladírna, který symbolicky i tematicky věnujeme ženám České filharmonie.
Podcast si poslechněte zde:
Barbora Pazourovová prošla jako studentka hry na harfu rukama těch nejvýznamnějších osobností. Pražskou konzervatoř absolvovala ve třídě Libuše Váchalové a na Akademii múzických umění se učila od slavného harfisty a pedagoga Karla Patrase. Ten po čtyřiceti letech v České filharmonii přenechal místo své nadané studentce, jež se tak stala teprve druhou ženou, kterou orchestr od svého založení v roce 1896 přijal do svých řad.
V rozhovoru, který jsme natáčeli jen tři dny před odjezdem na čtrnáctidenní evropské turné, jsme si s Barbarou Pazourovou povídaly o jejích uměleckých začátcích i dlouholetém působení v Rudolfinu. Zajímalo mě, jak se člověk dostane od klavíru k harfě, jaký repertoár je jejímu srdci nejbližší nebo jak se cítila mladá studentka v kolektivu vážených filharmoniků. Dotkly jsme se také toho, jaký rytmus má život profesionálního hudebníka a jak se dá kolotoč koncertů a zájezdů skloubit s rodinným životem.
V podcastu zazní ukázka z první věty Debussyho Moře v podání České filharmonie.