Tento formát, který pozvaného umělce využije pro orchestrální i komorní řadu, chce Česká filharmonie v budoucnu pravidelně opakovat. Ne každý k němu svolí, ale Francesco Piemontesi je univerzálním interpretem rozkročeným mezi komorními a orchestrálními pódii, který je pro premiéru tohoto formátu jako stvořený.
Seznamte se
Třiatřicetiletý pianista, který mezi svými kolegy vyniká kombinací udivující techniky a hluboké hudební inteligence, se narodil v jihošvýcarském Locarnu, na břehu Lago Maggiore. Na klavír začal hrát ve čtyřech letech, konzervatoř v Luganu absolvoval ve třídě Argentinky Nory Doallo. Poté přesídlil do Hannoveru na Hochschule für Musik und Theater k izraelskému klavíristovi a pedagogovi Arie Vardimu. Mimo to ho zásadně ovlivnily hodiny u Alfreda Brendela, Murray Perahii, Cécile Ousset a Alexise Weissenberga.
Získal několik důležitých soutěžních prvenství – nejvýznamnější je vítězství v soutěži královny Alžběty v Bruselu v roce 2007 a dále v soutěži Borletti-Buitoni v Londýně. V letech 2009–2011 mu byl propůjčen titul BBC New Generation Artist.
Vystupuje s nejlepšími světovými orchestry, jako jsou například lipský Gewandhaus-Orchester, Mnichovská filharmonie, Deutsches Symphonie-Orchester, symfonické orchestry berlínského rozhlasu a frankfurtského rozhlasu, Londýnská filharmonie, BBC Symphony Orchestra, Izraelská filharmonie, Losangeleská filharmonie nebo Clevelandský orchestr. Spolupracoval s dirigenty Vladimirem Ashkenazym, Charlesem Dutoitem, Manfredem Honeckem, Andrew Manzem, Zubinem Mehtou, Vasilijem Petrenkem, Sakari Oremem nebo Robinem Ticciatim.
W. A. Mozart: Klavírní koncert C dur KV 503, Sinfonieorchester, dirigent Manfred Honeck
Druhým rozměrem klavírní kariéry Francesca Piemontesiho je komorní hudba. Své komorní partnery si pečlivě vybírá, v triu například hraje s violistou Antoinem Tamestitem a klarinetistou Jörgem Widmannem, dále spolupracuje s bratry Capuçonovými (houslistou Renaudem a violoncellistou Gautierem), s dalšími violoncellisty Clemensem Hagenem a Danielem Müller-Schottem, mezzosopranistkou Angelikou Kirchschlager nebo s Emerson Quartetem.
V sólových recitálech vystupuje na těch nejlepších adresách: v londýnské Wigmore Hall, amsterdamském Concertgebouw, newyorské Carnegie Hall a Avery Fisher Hall, berlínské Filharmonii, curyšské Tonhalle nebo vídeňském Konzerthausu a Musikvereinu.
Fantazie D dur dobře představila Piemontesiho rovnováhu mezi hudební inteligencí, úsudkem a intuicí, které se projevily i v jeho interpretaci sonáty KV 284. … Detailní pojetí zdobnosti a dynamiky Piemontesi opustil v předposlední větě – zpěvnost Adagia předvedl ve velkolepé intenzitě a Mozartova sdělnost se nadpozemsky vznášela.
Classical Source
V lednu 2016 zahájil ve Wigmore Hall sérii recitálů, na nichž během tří sezon provede kompletní klavírní dílo Wolfganga Amadea Mozarta. Projekt „Mozart Odyssey“, jehož zatím poslední díl přednesl Piemontesi 15. prosince 2016, má u kritiky i publika velký ohlas.
W. A. Mozart: Sonáta D dur KV 284 (205b), 3. věta
Dokonale vyváženým úhozem a pestrou artikulací v každém tónu nejen že tyto skladby činí věrohodnými i na velkém Steinwayi, ale i mimořádně přijatelnými jako celek. Vyvolávají ve mně pocit, že bych je nechtěl slyšet jiným způsobem.
Sunday Times po druhém koncertě série v červenci 2016
Od roku 2012 působí Piemontesi jako umělecký ředitel jihošvýcarského festivalu Settimane musicali di Ascona, na němž v září 2016 koncertovala i Česká filharmonie s Jiřím Bělohlávkem a houslistkou Hilary Hahn.
Spolupráce Francesca Piemontesiho s Jiřím Bělohlávkem má již svoji historii. Klavírista se stal „BBC New Generation Artist“ právě v době, kdy v čele BBC Symphony Orchestra stál Bělohlávek. Ten na konci svého funkčního období s Piemontesim nastudoval a nahrál pro vydavatelství Naïve dva klavírní koncerty: Schumannův op. 54 a Dvořákův op. 33. Nahrávka získala vysoké ocenění u renomovaných recenzentů.
Piemontesi hovoří o nahrávání s BBC Orchestra pod vedením Jiřího Bělohlávka
Recitál a koncert
Angažmá Francesca Piemontesiho v Rudolfinu je tedy nasnadě, byť zde nebude spolupracovat s Jiřím Bělohlávkem, ale s Manfredem Honeckem. Rozsahem však angažmá překonalo všechny předchozí světové klavírní hvězdy. Běžné je, že sólista přijede, v pondělí a v úterý zkouší s orchestrem a od středy do pátku absolvuje tři večerní abonentní koncerty.
Piemontesi se však navíc v pondělí 23. ledna večer „rozdá“ publiku v nelehkém sólovém recitálu. Ve Dvořákově síni vystoupí s programem zahrnujícím skladby Wolfganga Amadea Mozarta (Sonáta F dur KV 533/494), Ferenze Liszta (Léta putování, výběr), Franze Schuberta (Sonáta c moll D 958) i současného německého autora Maximiliana Schnause (Piece in soundscape).
F. Schubert: Sonáta A dur D 959
Od středy 25. do pátku 27. ledna pak vystoupí v úvodu abonentních koncertů jako sólista Beethovenova Klavírního koncertu č. 3 c moll op. 37. Hudba Mozarta, Beethovena a raných romantiků (Schumann, Schubert ad.) je Piemontesiho srdeční záležitostí. Možná proto, že spíše než rozmáchlé a okázalé velké zvukové plochy miluje detaily a tento repertoár je na nich postavený. Tvrdí, že v práci s detailem se zdokonalil zejména díky studiu u legendárního Alfreda Brendela, který je považován za vrcholného interpreta Beethovenových a Mozartových děl.
Zde je malá ochutnávka „jiného Beethovena“.
L. van Beethoven: Klavírní koncert č. 1, Royal Philharmonic Orchestra, dirigent Charles Dutoit
Masterclass a málem setkání s Brendelem
Nad to všechno Francesco Piemontesi souhlasil s uspořádáním mistrovských kurzů ve čtvrtek 26. ledna dopoledne. Jsou určeny pro studenty nejen hudebních a základních uměleckých škol a také pro širokou veřejnost. Kdokoli se může stát aktivním účastníkem, stačí vyplnit na webu České filharmonie registrační formulář. V 10 hodin ve Dvořákově síni je možné načerpat znalosti i dovednosti v interpretaci klavírního repertoáru. Piemontesi je známý svojí otevřeností a vstřícným přístupem k mladým (v jeho případě bychom měli spíše napsat „mladším“) hudebníkům.
A perlička na závěr: pozoruhodná náhoda mohla svést v Rudolfinu dohromady Piemontesiho s jeho mentorem Alfredem Brendelem. Ten totiž vystoupí v Sukově síni rovných deset dní po Piemontesiho odletu. Půjde o setkání během mimořádného večera, v jehož rámci nám Brendel předvede interpretační práci na Kvintetu C dur pro 2 housle, violu a 2 violoncella Franze Schuberta. Vystoupí Škampovo kvarteto a violoncellista Tomáš Jamník, na závěr Brendel pokřtí český překlad své nové knihy úvah a esejů Hudba, smysl a nesmysl.
Oba programy – Piemontesiho masterclass i setkání s Alfredem Brendelem – proběhnou v angličtině bez tlumočení.
Ještě dlužíme dodat, že Francesco Piemontesi do Prahy přiletí ze Salt Lake City a odtud zamíří do Birminghamu. V USA i Velké Británii zahraje Mozartův Klavírní koncert KV 595. Další své koncertní cesty věnuje Beethovenovi, Mozartovi, Schumannovi, Dvořákovi a sólovým recitálům. Energie mládí a přitom interpretační zralost mu umožňují tak velký záběr. Těšíme se, že velkou dávku obojího zažijeme na konci ledna i my!
Teším sa na koncert 25.1.2017, na ktorý chcem pricestovať do Vášho Prvého chrámu Hudby – priznávam ale, že viac kvôli Bohuslavovi Martinů.