První upozornění je možná překvapivé: vedle hvězdných jmen a ikonických skladeb v orchestrálním programu je nejvíce patrná vzrůstající úroveň komorních řad. Především celou plejádou umělců, za něž by se nemusel stydět žádný renomovaný koncertní dům ve světě, ale také zajímavě vystavěnou dramaturgií.
Český spolek pro komorní hudbu zve do Prahy především kurátorku cyklu I, německou houslistku Julii Fischer. Představí se hned třikrát: se svým kvartetem, s Komorním orchestrem České filharmonie a v sólovém recitálu. Přijede také Hagen Quartet, jehož plánovaný koncert před dvěma lety zhatila pandemie. Rudolfinum uslyší maďarsko-britského klavíristu Andráse Schiffa, který je rezidenčním umělcem příští sezony České filharmonie, nebo cembalistu Mahana Esfahaniho.
V recitálech uslyšíme také další pianisty, Mitsuko Uchidu a Víkingura Ólafssona, a polského kontratenoristu Jakuba Józefa Orlińského. Ze souborů jmenujme Collegium Marianum, Trio Wanderer, Bennewitzovo kvarteto nebo Belfiato Quintet. Dva koncerty Komorního orchestru České filharmonie se sólisty Jeremiasem Pestalozzim, Julií Fischer a Andrásem Schiffem mají už jen krůček k orchestrální sezoně.
Česká hudba už od září
Stejně jako ta komorní, také sezona České filharmonie ve velké míře reflektuje Rok české hudby 2024 i projekt Smetana 200. Ten první orchestr do značné míry předjímá: už na samotném začátku sezony Česká filharmonie se svým šéfdirigentem Semjonem Byčkovem zahraje devět koncertů věnovaných výhradně hudbě Antonína Dvořáka. Jejich programy kombinují tři nejslavnější koncertantní předehry, všechny tři instrumentální koncerty a tři vrcholné Dvořákovy symfonie. Sólisty koncertů budou německo-americký houslista Augustin Hadelich, španělský violoncellista Pablo Ferrández a již zmíněný rezident András Schiff. Poté zavezou Byčkov a Česká filharmonie „dvořákovský festival“ na turné do Jižní Koreje a Japonska a na jaře 2024 do Španělska, Rakouska, Německa, Belgie a Francie.
Dalšími významnými počiny k Roku české hudby budou dvě koncertní provedení oper: jednoaktovku Ariadna od Bohuslava Martinů připraví Tomáš Netopil a Jakub Hrůša zase Janáčkovy Příhody lišky Bystroušky. V březnu 2024 orchestr oslaví Smetanovy 200. narozeniny vydáním nové nahrávky Mé vlasti pod vedením Semjona Byčkova a cyklus pak v červenci zahraje s Tomášem Netopilem na festivalu Smetanova Litomyšl. Tamtéž provede Jakub Hrůša s Českou filharmonií Smetanovu Libuši.
Velké debuty i návraty
K nejoslnivějším umělcům příští sezony bezesporu patří sir Antonio Pappano, jehož dirigentský debut u České filharmonie na listopadových mimořádných koncertech zahrnuje Brahmsovu Nänie, Mendelssohnův houslový koncert se sólistkou Janine Jansen a Dvořákovy Slovanské tance op. 72. Mezi vrcholy sezony se zařadí i společné vystoupení dvou bývalých rezidenčních umělců Yuji Wang a sira Simona Rattla. Po deseti letech se k České filharmonii vrátí americký klavírista Emanuel Ax, kterého do Prahy přivede dirigent Franz Welser-Möst. Významnými debutanty u České filharmonie budou osetský dirigenti Tugan Sochijev, známý pevným postojem k ruské invazi na Ukrajinu, a britský specialista na barokní hudbu Nicholas Kraemer.
Koncertní sezona 2023/2024 bude opět pestrá, bohatá na zážitky a uměleckou interakci. Ať už českou, nebo mezinárodní – protože podle Semjona Byčkova „bez ohledu na složitost světa vždy bude místo pro hudbu, která promlouvá přímo k lidskému srdci, bez ohledu na to, odkud pochází. A dnes to platí ještě více než kdy jindy“.