Výročí tu ale máme více. V květnu to bude 100 let od první schůze poslanců Národního shromáždění, kteří v Rudolfinu nalezli dlouhodobý azyl. A v srpnu zase 80 let od zabrání budovy nacisty, kteří do Rudolfina paradoxně vrátili umění. Překvapivé je, že dějiny této národní kulturní památky dosud nebyly sepsány. Česká filharmonie a Národní památkový ústav proto vydávají monografii o dějinách domu, který byl střídavě rejdištěm múz i politiky.
Když bylo Rudolfinum 7. února 1885 slavnostně otevřeno, doprovodili to někteří novináři rozladěnými komentáři: „Že jsme si jinak představovali slavnostní otevření Rudolfina s větším respektováním domácího českého umění, k tomu se přiznáváme,“ stěžoval si referent Národních listů. A ještě rozezlenější publicista v Daliboru tvrdil, že Němci „v Rudolfinu zbudovali novou baštu pro snahy národu českému nepřátelské.“ Vadilo hlavně to, že investor projektu Česká spořitelna/Böhmische Sparkasse nebyla česky nacionálním podnikem.
Pro pány ze spořitelny to musel být zvláštní pocit. Sami se totiž necítili být ani Čechy, ani Němci – když už něco, tak byli Pražany a obyvateli Českého království věrnými habsburskému rodu. Ale hlavně, byli liberály, kteří věřili ve vzdělání a kulturu a jejich moc pozvedávat společnost. Koneckonců to byl hlavní důvod, proč se rozhodli k 50. výročí založení svého podniku postavit dům, který pražskému hudebnímu a výtvarnému životu chyběl.
S myšlenkou přišel ředitel spořitelny Wenzel Worowka. Tento dnes zapomenutý Pražan, jehož hrob chátrá na Olšanských hřbitovech, prosadil i to, že architektonického návrhu se ujalo duo Josef Zítek a Josef Schulz. Jejich společný návrh sice v architektonické soutěži nezvítězil, ale ředitel si prosadil, že stavět budou právě oni. Architektonické soutěže byly tou dobou ještě v plenkách a zvlášť soukromý podnik se nemusel na pravidla moc ohlížet. Dnes už můžeme tvrdit, že zrovna v případě Rudolfina to nebylo špatně.
Zítek a Schulz navrhli budovu nejen vysokých estetických kvalit, ale také stavbu dokonale funkční. Před samotným projektováním, v prosinci 1874, vyrazili na studijní cestu po evropských koncertních sálech, divadlech a galeriích, aby se inspirovali v otázkách akustiky, osvětlení, instalace exponátů, ale i topení či ventilace. Navštívili ty nejmodernější stavby v Bonnu, Kolíně nad Rýnem, Bruselu, Londýně, Paříži, Mnichově i Bayreuthu, kde se radili o akustice s Richardem Wagnerem.
Jejich projekt byl na dobové výši i díky moderním stavařským technologiím. Jak v chystané knize popisuje historik architektury a rektor VŠUP Jindřich Vybíral, tak například o použití asfaltové izolační vrstvy zamezující vzlínání vlhkosti referovaly v roce 1878 i odborné časopisy. Mezi technologické novinky patřily také teplovzdušné topení a ventilace.
Po otevření se do Domu umělců (tehdy Künstlerhausu) nastěhovaly tři instituce. Pražská konzervatoř, Uměleckoprůmyslové muzeum a Obrazárna. Zástupci všech tří se podíleli už na plánování stavby a s Českou spořitelnou uzavřeli smlouvu o jejím bezplatném užívání. Namísto dosavadních provizorií tak mohly nově pobývat v „nádherném paláci“ s „nádhernými síněmi“, jak o právě otevřeném domě psala Renáta Tyršová. Přes počáteční výkřiky českých žurnalistů přitom Rudolfinum sloužilo jak německy, tak česky mluvícím umělcům a návštěvníkům. Vedení spořitelny na národnost nehledělo, a tak velký koncertní sál propůjčovalo orchestrům obou zemských kmenů. V lednu 1896 to byl například nově založený spolek Česká filharmonie, který zde pod vedením Antonína Dvořáka odehrál svůj premiérový koncert.
Rozsáhlá monografie a stručná výstava
Nyní ke knize. O česko-německém stýkání a potýkání, ale také o zvláštní skupině zemských patriotů (tzv. bémáků), k nimž patřili zakladatelé Domu umělců, píše v připravované knize profesor Vít Vlnas. Na umělecký život v Rudolfinu až do jeho zabrání parlamentem se zaměřuje profesor Roman Prahl a peripetie vzniku České filharmonie popisuje Petr Kadlec. Cenné poznatky pak přináší dvě kapitoly historika Michala Novotného, který se věnuje jednak parlamentní éře, jednak válečné rekonstrukci.
Jeho vyprávění o tom, jak mladé Československo hledalo sídlo pro svou poslaneckou sněmovnu, má až anekdotickou povahu. Kvůli pátrání vznikla komise, která procházela různé reprezentativní budovy v Praze. Její členové navštívili i Strakovu akademii, ale až na místě zjistili, že v ní chybí zasedací sál. Architekt Václav Roštlapil tehdy ukázal přes řeku a navrhl, ať se jdou podívat ještě do Rudolfina. A tam našli, co hledali. Již 26. května 1920 tak poslanci poprvé zasedli v Domě umělců a o půldruhého roku později Československo dům od České spořitelny za 28 milionů korun vykoupilo.
Původně mělo jít o provizorium do doby, než se postaví nová parlamentní budova na Letné. Ale čím více její přípravy vázly, tím více se Dům umělců přestavoval pro potřeby sněmovního provozu. O stavební úpravy se staral architekt Rudolf Kříženecký, jehož zásahy byly mnohdy dost radikální. Naštěstí ne všechny prošly. Například zbourání mramorového schodiště ve dvoraně zabránily protesty veřejnosti. Dnes už je z Kříženeckého úprav viditelná jen malá část, většina zmizela během rekonstrukcí v letech 1940–1941 a 1989–1992. Oběma těmto etapám, z nichž první je spojena s architektem Antonínem Engelem a druhá s Karlem Pragerem, se kniha samozřejmě také podrobně věnuje.
Více než pětisetstránková publikace s názvem Rudolfinum: Chrám umění vyjde v brzkém jaře 2020. Nabídne texty od desítky autorů, kteří mapují architektonické i kulturně-historické dějiny budovy od první myšlenky až po začátek 90. let 20. století. O grafiku a sazbu se postarali Petr Bosák a Robert Jansa, díky jejichž práci vynikne přes 260 historických fotografií, výkresů, plánů či plakátů.
Bibliografické údaje
Jakub Bachtík – Lukáš Duchek – Jakub Jareš
Rudolfinum: Chrám umění
Praha: Česká filharmonie a Národní památkový ústav 2020
Autoři textů
Jakub Bachtík, Richard Biegel,
Lukáš Duchek, Jakub Jareš,
Petr Kadlec, Michal Novotný,
Roman Prahl, Vlasta Reittererová,
Vít Vlnas, Jindřich Vybíral
V dubnu pak Česká filharmonie připravuje slavnostní otevření nové podoby předsálí foyer Rudolfina, jehož součástí bude dlouhodobá výstava věnovaná jeho dějinám. Půjde o stručný výtah z knihy napsaný a doplněný fotografiemi tak, aby jej stihli přečíst posluchači koncertů během přestávky. Výstava v předsálí bude běžně otevřená veřejnosti také během dne, stejně jako poslechový salonek nalevo a filharmonický obchod napravo od hlavního prostoru. V tomto případě se o architekturu prostoru i výstavy postarala Lenka Míková a o grafiku Mirka Mitísková alias Miroko Maroko.