Co z manželů Hlaváčkových dělá milovníky klasické hudby a České filharmonie? Ludmile často zpívala maminka. Její zpěv je jednou z nejranějších vzpomínek, které uchovává… Ivana také inspirovali jeho rodiče – učitelé. Přečtěte si, jak jejich hudební příběh pokračuje.
L – Ludmila Hlaváčková
I – Ivan Hlaváček
Jaká je vaše první hudební vzpomínka?
L: Jsem nejmladší ze čtyř dětí, kterým maminka často zpívala, a právě její zpěv je moje první hudební vzpomínka.
I: Vůbec si ji nevybavuji, protože hudba byla kolem mne stále. Oba rodiče byli učitelé, a tak s hudbou samozřejmě pracovali. Hráli na piano, tatínek dokonce výborně. A k tomu ještě obstojně na některé strunné nástroje.
Kdo vás k hudbě přivedl?
L: K hudbě mě přivedla maminka.
I: Oba rodiče stejnou měrou, jen mě nepřiměli k aktivnímu provozování hudby, i když se snažili. Dodnes lituji, že jsem se nenaučil lépe hrát na piano.
Jak vás ovlivnil hudební vkus vašich rodičů?
L: Zásadně se doma poslouchala klasická hudba a zpívaly lidové písničky.
I: Myslím, že totéž, co u Ludmily, nadto ale bylo často v permanenci i piano, neboť oba rodiče hráli.
Jakou hudbu jste poslouchali během školních let?
L: Poslouchala jsem klasiku a také lidovou hudbu.
I: Byla to volba rodičů a také válečné nabídky. Rozhodně byl zásadní Beethoven. Ale sváteční dny, to byly návštěvy operních představení dle nabídky. Co však můžete od dvanáctiletého laika očekávat?
Který hudební okamžik vás formoval?
L: Nevzpomínám si.
I: Žádný. Šlo o postupný proces.
Plakali jste někdy kvůli hudbě? Kdy a proč?
L: Plakala jsem při našich hymnách a významných událostech.
I: Při našich hymnách a zcela mimořádných událostech si občas taky popláču. A pak u některých mých osudových melodiích za specifických okolností. Jednou z nich byla Má vlast pod taktovkou Rafaela Kubelíka na Staroměstském náměstí. Ještě dnes mi ta vzpomínka vhání slzy do očí. Stejně jako 17. listopad 1989 s Českou filharmonií.
Kdy posloucháte raději hudbu a kdy dáváte přednost tichu?
L: Nejsem zvyklá při hudbě duševně pracovat.
I: Záleží na tom, v jakém jsem rozpoložení. Použiji hudební příměr. Někdy je člověk naladěn do dur, jindy do moll.
Pohádali jste se s někým kvůli odlišnému hudebnímu vkusu?
L: Nepamatuji se. Myslím, že ne.
I: Možná někdy s našimi dětmi, ale to spíš v dobrém. Jejich vkus jsem respektoval a někdy mne jejich „oblíbenosti“ mile překvapily.
Kterého hudebníka obdivujete a proč?
L: Obdivuji všechny mimořádné.
I: Nemohu zodpovědně odpovědět, protože se tu stýká příliš mnoho subjektivních a objektivních faktorů. Ale přece, když mám jmenovat, tak je to Beno Blachut, Wolfgang Windgassen při nezapomenutelném Wagnerově Tristanovi v Drážďanech, z dirigentů Erich Kleiber, skoro proti mé vůli vzhledem k jeho minulosti Herbert von Karajan a pak Rafael Kubelík s Jiřím Bělohlávkem.
Když se řekne šéfdirigent České filharmonie, kdo se vám vybaví?
L: Na mysli mi vytane Jiří Bělohlávek.
I: Václav Talich a Jiří Bělohlávek. Nemohu, respektive neumím zdůvodnit proč právě oni.
Kdo je váš oblíbený skladatel a proč?
L: Wolfgang Amadeus Mozart. Bedřich Smetana, Antonín Dvořák.
I: Mám rád české klasiky i Ludwiga van Beethovena. Ale rejstřík je daleko širší a objevují se v něm vlastně desítky mistrů, někdy i upozaďovaných. César Franck ku příkladu. Racionální zdůvodnění neexistují.
Co pro vás znamená Česká filharmonie?
L: Naše rodinné stříbro či možná spíš zlato, které skvěle reprezentuje naši malou zemi a získává jí obdivovatele po celém světě.
I: Nemám co dodat.
Jaká je vaše první vzpomínka na Českou filharmonii?
L: Neumím časově zařadit.
I: Přesně nevím, ale někdy ještě za nacistické okupace.
Kdy a s kým jste poprvé navštívili koncert České filharmonie? Jaké to bylo?
L: S maminkou, myslím, že v počátcích školní docházky.
I: Neumím povědět, i když by se to možná dalo nalézt v mé sbírce programů, která ale není uspořádána. Ostatně koncem války se už programy ani netiskly.
Proč jste abonentkou/tem? Jaký je za tím příběh?
L: Vyhovuje nám, že známe v předstihu data koncertů a můžeme si podle toho naplánovat jiné akce. Často jsme kupovali předplatné na Pražské jaro, nyní už musíme uvažovat i finančně.
I: Byl to kalkul už předtím, než jsme se na tom s mou nastávající ženou dohodli. Hrála v tom roli i skutečnost, že to byly i jakési pilíře v toku času – data, na která jsme se mohli předem těšit.
A nebyli jsme zklamáni. Často jsem chodíval na koncerty, kde působil Český pěvecký sbor pod dirigentem Janem Kühnem. Moje sestra zpívala v tomto sboru, který často vystupoval s Českou filharmonií.
Sedával či stával jsem v „okně“. Moje sestra mne brala ve Smetanově síni do místnosti nad orchestřištěm, kde si sboristi odkládali kabáty a která má otevřené okno přímo na orchestr, takže byl zblízka vidět i dirigent detailně při práci.
Co se vám na dnešní České filharmonii líbí?
L: Oceňujeme zásluhy Jiřího Bělohlávka, jak se ve spolupráci s Markem Ebenem snažili přivést do koncertních sálů nové posluchače.
I: Líbí se mi její vyrovnané výkony a snaha nezůstávat jen u klasického repertoáru. I když ten by stále měl být základem. Oba velmi oceňujeme preludia, v tomto žánru jde o něco doslova převratného. Brzy už se budou muset přeložit do Dvořákovy síně!
Na jaký moment v souvislosti s Českou filharmonií vzpomínáte nejraději?
L: Na koncert České filharmonie v listopadu 1989, kdy se filharmonici vrátili z turné ve Švýcarsku. Vynořila se mi také vzpomínka na naši společnou návštěvu závěrečného koncertu Pražského jara s Českou filharmonii v roku 1957 s Beethovenovou Devátou. Manžel přišel vyzbrojen partiturou, ale brzy jsme ji přestali sledovat, protože jsme se ztratili v toku hudby.
I: Schovávám si programy koncertů, které jsem navštívil, a jsou jich stovky. No a na dva ikonické bych si vzpomněl i uprostřed noci. Každý z nich je však nezapomenutelný z jiného důvodu.
Tím prvním byl závěrečný koncert Pražského jara roku 1957. Poprvé jsem se tehdy osmělil pozvat na něj svou celoživotní průvodkyni životem a nebyl jsem si zprvu jist, zda neodmítne. Hrála se 9. symfonie Ludwiga van Beethovena a vybavil jsem se na něj partiturou z tatínkovy notové sbírky. Tu jsme drželi společně každý jednou rukou, aby se jejich malíčky závěrem koncertu jakoby letmo, ale o to výmluvněji, setkaly.
Druhý koncert se také odehrál ve Smetanově síni. Bylo to bezprostředně po návratu České filharmonie po úspěšném turné ve Švýcarsku, zakončeném statečným prohlášením orchestru k neudržitelným poměrům v Československu. Přišel jsem na něj z naší pravidelně nepravidelné schůzky několika významných historiků-skorodisidentů, z nichž jeden z nás přítomné pesimisticky přesvědčoval, že se nic nemůže stát, „protože to mají pevně v rukou“. Na přijetí orchestru při nástupu nikdy nezapomenu, a ještě dnes se mi orosí oči. Nekonečné ovace ve stoje jistě utkvěly i v hlavách a myslích členů orchestru. Doslova pár set metrů – na Národní třídě – se psaly dějiny a my jakoby byli při tom…
Jaká je vaše oblíbená skladba?
L: Z českých skladeb je to Dvořákův violoncellový koncert, ze zahraničních Čajkovského klavírní koncert.
I: Dnes mi všechny mé oblíbené skladby připadají, jako bych je znal odedávna a miluji je všechny skoro stejně, i když vzbuzují celou škálu pocitů od melancholie k euforii. To je také ovšem dáno tím, v jakém stavu duše k nim přistupuji.
Ale přesto, na rozdíl od mé ženy, která staví na piedestal Mozarta, dávám přednost jeho nástupcům. Dvořákův h mol violoncellový koncert, téhož Stabat Mater, Beethovenovy symfonie 3, 5, 9 a jeho ouvertury, například Egmont, a Janáčkova Sinfonietta. Zejména ale vzpomínám jako doslova na zjevení, které mne dohnalo k slzám, když jsem před lety poprvé slyšel Symfonii d moll od Césara Francka. Škoda, že se tak málo hraje.
Jakou skladbu by si měl každý poslechnout a proč?
L: Každý by si měl vybrat skladbu, která mu v určitém rozpoložení nejvíc vyhoví.
I: Záleží na každém, ale myslím, že s hudbou Chopina a Čajkovského lze určité problémy překonat.
Moc děkuji za tento rozhovor. Pana profesora Hlaváčka jsem osobně znala jako studentka historie. Je to už přes čtyřicet let, ale dodnes na něj vzpomínám jako na člověka nejen velmi vzdělaného, ale také noblesního vystupování. Proto mě velmi těší, že je stále aktivní, chodí na koncerty a spolu s manželkou si užívají kultury.