Magazín číslo 1 / 2022
Z deníku marketérky: Za hudebními talenty napříč Evropou

Z deníku marketérky: Za hudebními talenty napříč Evropou

Dvacet mileniálů, dva roky pandemie a ztracený kufr. Program Classical Futures Europe čtyři sezony pomáhal mladým hudebníkům a hudebnicím klestit cesty na prestižní evropská pódia. Mapujeme radosti a starosti grantového projektu očima marketingové specialistky.

Barcelona, prosinec 2021

Jen týden před Vánoci, 15. prosince, se v okouzlujícím prostředí katalánského Palau de la Música schází asi dvacítka zástupců prestižních evropských koncertních domů. Hudební manažeři, tvůrci edukačních projektů, marketéři, ale i filozof nebo saxofonové kvarteto. Setkávají se díky projektu Classical Futures Europe, který poslední čtyři roky pomáhal mladým Evropanům a Evropankám dláždit cestu k mezinárodní kariéře profesionálních hudebníků.

Úvodní small talk nad kávou a sendvičem se nese ve znamení radosti, úsměvů a nadšeného vítání. Někteří se potkávají po dlouhé době, jiní poprvé naživo. Zdravím se například s intendantem z Kolína nad Rýnem a vzpomínáme na poslední „předkoronavirový“ zájezd České filharmonie. Mají tam totiž takový hezký zvyk. Po skončení koncertu hostujícího orchestru se na jeho počest v zákulisí narazí soudek místního piva a roznáší ho v roztomilých titěrných skleničkách, dokud je co čepovat. Jak záhy zjišťuji, nejen čeští filharmonici se do Kolína rádi vracejí.

Zpět do roku 2021 se konverzace vrací dnes už obligátní otázkou: „No a co u vás? Hrajete?“ Většina diskutujících při tom nevědomky zvážní. Ostatně covid-19 je téma, které často zmiňujeme i během oficiální části programu. A není divu. Chcete-li mladým talentům otevírat dveře koncertních síní napříč kontinentem a ještě kousek za mořem, tak vám globální pandemie práci zrovna nezjednoduší. A pokud jste navíc onen mladý talent, platí to dvojnásob. Své o tom ví například jeden belgický kontrabasista. Ale o tom až za chvilku.

Evropa, leden 2018

Pod záštitou Evropské unie a pod hlavičkou European Concert Hall Organisation se spouští čtyřletý grantový program Classical Futures Europe (CFE). Od počátku je do něj zapojených 12 koncertních síní, několik dalších se přidává v průběhu následujících měsíců. V centru zájmu se ocitají mladí umělci do 35 let a rodí se koncertní cykly i edukační programy, rozjíždí se kolotoč rozhovorů, workshopů a besed s posluchači. Každý koncertní sál hledá svoji cestu, jak co nejlépe naplnit cíle programu, co nového ještě vymyslet, pro umělce i pro publikum.

Přirozeně narážíme i na překážky. Během sezony čas plyne neuvěřitelně rychle. Koncertní síně jsou obsazené na maximum a programy se domlouvají na několik let dopředu. Itineráře umělců se plánují na minuty a překvapivě často nehraje roli, jestli jejich kariéra trvá pět nebo padesát let. Jako manažeři a koordinátoři si uvědomujeme, že vetknout do toho všeho ještě jeden mistrovský kurz nebo vyhradit odpoledne na natočení videoportrétu nemusí být zas až tak snadné. Jedním z cílů CFE je profesní rozvoj (professional development), a jak vidno, zdaleka to neplatí jen pro umělce. A tak se díky projektům, které často vznikají nad rámec standardní koncertní činnosti, rozvíjíme vlastně všichni. Někdo v komorní hře, další v plánování nebo marketingové kreativitě.

 

Praha, březen 2020

Máme za sebou několik úspěšných projektů v rámci Classical Futures. Sopranistka Elena Stikhina vystoupila s Českou filharmonií a šéfdirigentem Semjonem Byčkovem na BBC Proms, s trumpetistou Tamásem Pálfalvim jsme uspořádali workshop na Pražské konzervatoři a zkraje roku jsme natočili videorozhovory s pianisty Ingmarem Lazarem a Adamem Laloumem. Orchestr se vrátil ze zájezdu po německých městech a téma koronaviru, nové nemoci propuknuvší v nekonečně vzdáleném čínském Wu-chanu, pomalu ovládá rudolfinské chodby. Život, včetně toho koncertního, ale zatím plyne dál.

V rámci jednoho z cyklů Českého spolku pro komorní hudbu zítra vystoupí Bennewitzovo kvarteto. Jako hosta si přizvali kontrabasistu Wiese de Boevé, dalšího z umělců zapojených do Classical Futures. Máme natáčet interview, záznam z koncertu a v plánu je také preludium, tedy moderované setkání umělců a posluchačů před koncertem. Jen pár hodin před zkouškou se však dozvídáme, že všechny hromadné akce v příštích dvou týdnech jsou zrušeny. Tak to bychom měli. Kontrabasista Wies právě dorazil do hotelu na Malé Straně. Na zkoušku už nemusí a namísto do Rudolfina zamíří zítra zpět na letiště.

Praha, říjen 2021

Klepu na rudolfinskou šatnu č. 1031 a otevírá mi Wies de Boevé. Vypadá v dobré náladě. Pandemii navzdory, nový termín koncertu s Bennewitzovým kvartetem má o poznání větší šance na konání než při loňském pokusu číslo jedna. Zdá se, že tentokrát půjde všechno hladce. Na zítřejší dopoledne domlouváme focení portrétů a rozhovor. „Jen doufám, že se budu mít v čem fotit. Můj kufr s koncertním oblečením zůstal na letišti v Belgii,“ usmívá se Wies a já přemýšlím, jak budeme u Classical Futures vykazovat professional development, až budeme kontrabasistovi místo portrétních fotografií pořizovat oblek. Na krizový scénář však tentokrát nedošlo. Kufr dorazil, pořídili jsme portréty i video, a co je ze všeho nejdůležitější, těšili jsme se také z večerního koncertu. Zazněl Dvořákův kontrabasový kvintet.

Barcelona, prosinec 2021

S koncem roku 2021 se blíží také konec Classical Futures. V rámci dvoudenního setkání sdílíme mimo jiné nezapomenutelné zážitky. Poslouchám například Švédku Karinu, která vzpomíná, jak jedna z umělkyň vystoupila ve škole pro děti se speciálními potřebami. Mně zase vytanul na mysli ten Wiesův ztracený kufr, což se teď ale vůbec nehodí. Zachraňuje mě kolegyně Eliška a zmiňuje nedávný koncert italského perkusisty Simona Rubina. Ten si svou jedinečnou (nejen) hudební show absolutně podmanil i jindy velmi konzervativní publikum našich komorních řad. Shodujeme se, že Rubinovo místy až magické a v podstatě multižánrové vystoupení jako by symbolicky naplnilo poslání celého Classical Futures Europe. Pokud se nám totiž v uplynulých čtyřech sezonách alespoň párkrát podařilo nejen překonat hranice, ale také otevřít nové obzory, pak měla smysl každá minuta, kterou jsme do tohoto projektu investovali.

Komentáře

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Co byste chtěli vyhledat...
Zavřít
Zavřít
Co byste chtěli vyhledat
close

malíř, sochař, architekt Pro zobrazení detailu jednotlivých sochklikněte na jméno umělce. hudební skladatel Sochy na střeše Rudolfina zavřít Leonardo da Vinci Klikněte pro zobrazení detailu Paolo Veronese Klikněte pro zobrazení detailu Donato Bramante Klikněte pro zobrazení detailu Tomás Luis de Victoria Klikněte pro zobrazení detailu Josquin Desprez Klikněte pro zobrazení detailu Orlando di Lasso Klikněte pro zobrazení detailu Giovanni Pierluigi da Palestrina Klikněte pro zobrazení detailu Luigi Cherubini Klikněte pro zobrazení detailu Daniel François Esprit Auber Klikněte pro zobrazení detailu Georg Friedrich Händel Klikněte pro zobrazení detailu Wofgang Amadeus Mozart Klikněte pro zobrazení detailu Johann Sebastian Bach Klikněte pro zobrazení detailu Ludwig van Beethoven Klikněte pro zobrazení detailu Michelangelo Buonarroti Klikněte pro zobrazení detailu Raffael Santi Klikněte pro zobrazení detailu Praxiteles Klikněte pro zobrazení detailu Feidiás Klikněte pro zobrazení detailu Apelles Klikněte pro zobrazení detailu Iktinos Klikněte pro zobrazení detailu Massacio Klikněte pro zobrazení detailu Donatello Klikněte pro zobrazení detailu Jacopo Sansovino Klikněte pro zobrazení detailu Benvenuto Cellini Klikněte pro zobrazení detailu Filippo Brunelleschi Klikněte pro zobrazení detailu Domenico Girlandaio Klikněte pro zobrazení detailu Lucca della Robia Klikněte pro zobrazení detailu Christoph Willibald Gluck Klikněte pro zobrazení detailu Joseph Haydn Klikněte pro zobrazení detailu Franz Schubert Klikněte pro zobrazení detailu Carl Maria von Weber Klikněte pro zobrazení detailu Felix Mendelssohn-Bartholdy Klikněte pro zobrazení detailu Robert Schumann Klikněte pro zobrazení detailu
1 / 6