close

malíř, sochař, architekt Pro zobrazení detailu jednotlivých sochklikněte na jméno umělce. hudební skladatel Sochy na střeše Rudolfina zavřít Leonardo da Vinci Klikněte pro zobrazení detailu Paolo Veronese Klikněte pro zobrazení detailu Donato Bramante Klikněte pro zobrazení detailu Tomás Luis de Victoria Klikněte pro zobrazení detailu Josquin Desprez Klikněte pro zobrazení detailu Orlando di Lasso Klikněte pro zobrazení detailu Giovanni Pierluigi da Palestrina Klikněte pro zobrazení detailu Luigi Cherubini Klikněte pro zobrazení detailu Daniel François Esprit Auber Klikněte pro zobrazení detailu Georg Friedrich Händel Klikněte pro zobrazení detailu Wofgang Amadeus Mozart Klikněte pro zobrazení detailu Johann Sebastian Bach Klikněte pro zobrazení detailu Ludwig van Beethoven Klikněte pro zobrazení detailu Michelangelo Buonarroti Klikněte pro zobrazení detailu Raffael Santi Klikněte pro zobrazení detailu Praxiteles Klikněte pro zobrazení detailu Feidiás Klikněte pro zobrazení detailu Apelles Klikněte pro zobrazení detailu Iktinos Klikněte pro zobrazení detailu Massacio Klikněte pro zobrazení detailu Donatello Klikněte pro zobrazení detailu Jacopo Sansovino Klikněte pro zobrazení detailu Benvenuto Cellini Klikněte pro zobrazení detailu Filippo Brunelleschi Klikněte pro zobrazení detailu Domenico Girlandaio Klikněte pro zobrazení detailu Lucca della Robia Klikněte pro zobrazení detailu Christoph Willibald Gluck Klikněte pro zobrazení detailu Joseph Haydn Klikněte pro zobrazení detailu Franz Schubert Klikněte pro zobrazení detailu Carl Maria von Weber Klikněte pro zobrazení detailu Felix Mendelssohn-Bartholdy Klikněte pro zobrazení detailu Robert Schumann Klikněte pro zobrazení detailu
1 / 6
zpět na výpis
Magazín číslo 2 / 2019
Předsálí Rudolfina

Architektka Lenka Míková promění vstupní prostor Rudolfina

Nový provzdušněný obchod s dárkovými předměty, interaktivní poslechový salonek a výstava o historii Rudolfina na panelech z netradičních materiálů. To vše na vás bude koncem tohoto roku čekat v nově navrženém vstupním prostoru Rudolfina.

Česká filharmonie ve spolupráci s Czechdesign.cz vypsala na konci minulého roku uzavřenou soutěž na návrh rekonstrukce vstupního prostoru. Proč? Chtěla předsálí Rudolfina zatraktivnit a zrenovovat tak, aby lépe naplňovalo potřeby všech jejích cílových skupin, mezi které se řadí nejen abonenti a návštěvníci koncertů, ale také kolemjdoucí a turisté, které otevřená budova láká, avšak v současné chvíli jim nenabízí větší přidanou hodnotu. Prostor by se měl přeměnit v reprezentativní a přátelské místo, které samo o sobě nabídne plnohodnotný zážitek, a vytvoří nové funkce pro zájemce o Českou filharmonii, budovu Rudolfina, její historii a hudbu obecně. Vznikne zde proto kromě funkčně i esteticky vylepšeného souvenir shopu také komorní výstava o historii Rudolfina a místo k posezení a poslechu hudby.

Axonometrie řešeného prostoru předsálí Rudolfina. Schéma z návrhu Lenky Míkové

Axonometrie řešeného prostoru | Nákres z návrhu Lenky Míkové

Hlavním požadavkem na výběr architektonického řešení bylo, aby koncept působil současně, ale zároveň respektoval historický charakter budovy. Oslovena byla celkem čtyři architektonická studia – Lenka Míková, 0,5 studio, Uhlík architekti a Roháč Stratil. V porotě kromě zástupců České filharmonie, Galerie Rudolfinum a Czechdesign.cz usedl také nezávislý odborný porotce Jan Mach ze studia Mjölk architekti.

Potřeby České filharmonie se nejlépe snoubily v návrhu Lenky Míkové, která se inspirovala historickou budovou Rudolfina a její atmosférou, zároveň do ní však vnesla nový vítr především v podobě práce s materiály. Vítězný návrh, stejně jako návrhy ostatních oslovených architektů, si můžete prohlédnout níže v textu.

První místo | Lenka Míková | Citlivý minimalismus s respektem k architektuře Karla Pragera

Vítězný návrh přináší nejdůstojnější a nejméně násilné řešení na úpravu interiéru předsálí i souvenir shopu. Lenka Míková předložila citlivé minimalistické řešení, které respektuje daný prostor a bude moci fungovat dlouhodobě. Velmi pozitivně byla hodnocena přiměřená návaznost na odkaz architektury 80. let a jejího významného představitele Karla Pragera. Za nejhodnotnější prvek řešení je považován výstavní panel s funkčními výplněmi, které je možné po určité době vyměnit. Komplexně propracovaný výstavní panel zahrnuje i kvalitní grafické zpracování díky spolupráci s grafickou designérkou. Je zde také dobře zvolená barevnost a zaměření na detaily, které průchozí prostory zútulňují a vhodně propojují. Zároveň toto řešení působí nejméně invazivně, a tudíž by se pravidelným návštěvníkům koncertů v Rudolfinu nemělo okoukat.

Tento návrh vznikl v pokoře k původní architektuře a snaze ji co nejméně rušit. Z toho vychází materiálové řešení, které používá primárně povrchy, které už se v prostorách předsálí vyskytují. Objekty umístěné v prostoru kryje leštěný mosazný plech se zrcadlivým efektem. Obsah výstavy nesou podsvícené panely se zlatě zabarveným sklem, aby s mosazným plechem tvořilo z dálky monolitický celek. Obrazové přílohy jsou na skle tištěné černě a texty na další vrstvě skla bíle, aby prosvícením vynikly. Mosazný plech kryje i podstavec a stůl v salonkách.

Lenka Míková

 

Druhé místo | 0,5 studio | Kontrastní tvarosloví, které nekonkuruje, ale dotváří

Druhé v pořadí skončilo 0,5 studio, jehož návrh spočíval v propojení historického ducha s jazykem dnešní doby. Toho docílilo využitím kontrastní rudé, která symbolizuje touhu po hlubokých zážitcích a kterou aplikovalo jak na prostorovou konstrukci, tak na celkové vybavení.

Eklektické prostory z konce 19. století svým majestátem tvoří kvalitní prostředí, na které z dnešního pohledu nelze navázat stejným jazykem. Náš návrh se nesnaží konkurovat, ale dotváří historický prostor a reflektuje jej současným tvaroslovím a materiály. Do interiéru vstupuje jednotnou, jasně rozpoznatelnou vrstvou vybavení v temně rudé barvě. Tu vnímáme jako barvu slavnostní, vyjadřující aktivitu, sebevědomí a touhu po hlubokých zážitcích. Naším přístupem nepotlačujeme historické kvality, ty naopak s respektem doplňujeme.

Pavel Nový / 0,5 studio

 

Třetí místo | Uhlík architekti | Monochromatičnost s přesahem mimo budovu

S dobovým kontrastem si pohrávalo také studio Uhlík architekti, které se umístilo na třetím místě. Jejich návrh byl specifický nejen flexibilitou využitého mobiliáře, ale také jeho užitím v předprostorách samotné budovy. Výrazné řešení bylo navrhnuto ve spolupráci s grafickým studiem Symbiont (Ondřej Lím a Michal Smejkal).

Výtvarný koncept je založen na vložení nových prvků – vymezení nového a původního. Navržená barevnost, prezentovaná v návrhu svěží červenou barvou, reprezentuje zamýšlenou jednotící monochromatičnost návrhu. V prostoru výstavy je umožněna proměnlivost prostoru a mobilnost jednotlivých částí.

Studio Uhlík architekti

 

Čtvrté místo | Roháč Stratil |Jednoduché formy v kontrastu s bohatostí neorenesanční budovy

Roháč Stratil Architektonický ateliér vsadil pro změnu na rozdílnost tvarů, kde proti sobě postavil bohatost neorenesanční budovy a primární jednoduché elementy. Celý návrh se tak snaží působit střídmě, ale zároveň otevřít širokou škálu možností pro jeho následné využití.

Projekt pracuje s jednoduchými primárními formami, které se staví do nenásilného kontrastu k tvarové bohatosti budovy Rudolfina. Jasně čitelné navržené elementy se odkazují k současnému materiálovému i tvarovému názvosloví a přitom v detailu provedení skládají hold této historické neorenesanční stavbě.

Architekti Jan Roháč a Bronislav Stratil

 

Komentáře
  • Ivana V. 9/5/2019

    Návrh Lenky Míkové se mi líbí nejvíc, protože respektuje maximálně stávající prostory a barevnost. Nové prvky do prostoru zapadnou nenásilně a organicky. Červená barva ostatních návrhů je nadměrně dominantní a prostor člení a vymezuje až rušivě. Líbí se mi nápad Studia Uhlík – přesah do prostoru náměstí.

    Odpovědět

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Zavřít