Magazín číslo 4 / 2022
Tři programy plné hudby. Rezident České filharmonie Simon Rattle preferuje dlouhodobé vztahy

Tři programy plné hudby. Rezident České filharmonie Simon Rattle preferuje dlouhodobé vztahy

Jeden z nejvlivnějších hudebníků současnosti pomalu přestává být v České republice vzácným hostem, každá z jeho hudebních produkcí s sebou ale pořád nese punc exkluzivity. Po dvou samostatných hostováních se dirigent Simon Rattle připojí k České filharmonii jako rezidenční umělec sezony společně se svou manželkou, mezzosopranistkou Magdalenou Koženou.

„Jdu s radostí hrát do Rudolfina, přestože je tam problematické a příliš malé pódium. Zvuk vás ale úplně obejme a povzbuzuje vás, abyste to dál zkoušeli. Velké koncertní sály vám dodávají odvahu,“ rozhovořil se Rattle s nadšením o svém návratu k České filharmonii před dvěma lety. Bylo to ve chvíli, kdy se na čas uvolňovala hygienická opatření uprostřed pandemie Covidu-19. Rattle působil i uprostřed všudypřítomné tísnivé atmosféry vyrovnaně a měl evidentně radost z dalšího setkání s orchestrem, se kterým poprvé spolupracoval v únoru 2019.

Část domácího hudebního života jako by se tehdy úplně zastavila a čekala na událost, která svou prezentací vzbuzovala dojem, že chce umístit do pražského orloje dalšího svatého. Místo odtažitého idolu však Praha přivítala inspirativního, strhujícího a precizního dirigenta. Osobnost, která dokáže prosazovat nekonvenční projekty i v konvencemi svázaném světě klasické hudby. A mimo jiné také mahlerovského specialistu, jímž Rattle bezpochyby je, ačkoliv jeho hudební záběr sahá od baroka až k současnosti a jeho hudební chameleonství se občas stává terčem kritiky.

„Pravda je, že preferuji dlouhodobé vztahy,“ svěřil se Rattle v rozhovoru pro Aktualne.cz, když hovořil o šestnácti letech, která strávil ve funkci šéfa Berlínských filharmoniků, respektive o osmnácti letech v čele City of Birmingham Symphony Orchestra. Po několikaleté epizodě s London Symphony Orchestra však přechází od příštího roku k Bavorským rozhlasovým symfonikům.

Mezi důvody jeho odchodu od LSO patřil podle spekulací brexit, stejně jako odložená výstavba nového koncertního centra v Londýně. Sedmašedesátiletý Rattle však hovoří především o rodinných důvodech a zdůrazňuje rychlost spojení mezi Mnichovem a Berlínem, kde žije i s rodinou.

„Naše nejmladší dítě mě potřebuje teď, ne až za deset let,“ podotkl koncem jara v rozhovoru pro deník The Telegraph a dodal, že když si člověk něco může dovolit v padesáti letech, tak to v šedesáti ještě zvládne, ale po sedmdesátce už ne.

Pokud však přibývající věk přestává přát cestování a tím také vztahům na dálku, vytrvalosti a dlouhodobějším kontaktům bývá spíš nakloněn. V blízké budoucnosti z toho může těžit nejen Bavorský rozhlasový orchestr, ale také Česká filharmonie, která přivítá Simona Rattlea i Magdalenu Koženou jako rezidenční umělce sezony 2022/2023.

 

 

Magdalena Kožená se stala rezidenční umělkyní České filharmonie v sezoně 2015/2016, kdy si orchestr připomínal 120 let své existence. Na její vystoupení s klavíristkou Mitsuko Uchidou či dirigentem Andreou Marconem jistě mnozí vzpomínají dodnes. Ve zvláštním projektu připomínajícím domácí komorní superansámbl se k ní však tehdy připojil i Simon Rattle, i když „jen“ v úloze klavíristy.

Kožená zpívala Mahlerovu Píseň o zemi při prvním Rattleově vystoupení v Rudolfinu, oba se pak o rok později vrátili při benefičním koncertu České filharmonie. Jeho program byl sestaven mimo jiné z písní Gustava Mahlera a Luciana Beria. Společná rezidence obou umělců v příští sezoně se tak stává pokračováním započaté tradice a zároveň příslibem jejího pokračování v dalších letech.

Tři koncerty, které se jen tak nezopakují

Nezbytnou součástí umělecké rezidence jsou kromě samotné přítomnosti obou umělců především mimořádné projekty. Tři koncerty, které Rattle a Kožená s Českou filharmonií provedou, představují tři průsečíky zájmů všech tří zúčastněných stran.

„Pamatuji, s jakou radostí orchestr hrál hudbu, která patří k základům jeho existence,“ chválil Rattle Českou filharmonii ještě dlouho poté, co společně provedli Dvořákovu symfonickou báseň Zlatý kolovrat a Mahlerovu Píseň o zemi. Ani jeden ze dvou klíčových skladatelů prvního českého orchestru nezůstane při Rattleových vystoupeních stranou, i když Dvořák se tentokrát bude muset spokojit s účastí „pouze“ coby písňový autor.

Písně autorů svázaných s českým prostředím tvoří jednou z výrazných tematických linií rezidenčních koncertů. Druhý z nich zahájí Dvořákovy vášnivé Večerní písně v orchestrální verzi. Písně židovských autorů Hanse Krásy a Gideona Kleina připomenou nejen multikulturní prostředí meziválečné Prahy, ale také tragédii holocaustu, jenž pro oba dva skladatele znamenal smrt. Písně od Bohuslava Martinů naopak připomenou českého skladatele, pro něhož byl pobyt v zahraničí nejdříve svobodnou volbou, která se po druhé světové válce změnila v tíživou nezbytnost.

Světoobčanství Martinů i dobové trendy připomenou texty, které si skladatel vybral z japonské lyrické poezie. Ze světa pak do Rudolfina nahlédnou Maurice Ravel a Béla Bartók, jejichž úpravy řeckých a maďarských písní zahájí tradiční Koncert pro svobodu a demokracii. Právě tato událost odstartuje 16. listopadu společnou rezidenci Simona Rattlea a Magdaleny Kožené v aktuální sezoně České filharmonie.

Korunou každého ze tří koncertů budou velká symfonická díla: postupně zazní Mahlerova Symfonie č. 9, hrdinská orchestrální báseň Taras Bulba od Leoše Janáčka, předehra k opeře Jenovéfa a Symfonie č. 2 od Roberta Schumanna.Rattle s Koženou připravili pražskému publiku v nadcházející sezoně velkolepý symfonicko-písňový cyklus. Každý z jeho tří dílů přinese jiný pohled na zpěv, melodie i na orchestrální zvuk. Všechny společně však představí část velkého příběhu evropské hudby, který se odehrál v průběhu 19. a 20. století. Ukrývá se v něm ale také rozmach české kultury, jak jej reprezentuje Antonín Dvořák. Její moderní originalita a svéhlavost zakódovaná v osobnosti Leoše Janáčka i zdánlivě nenápadná konkurenceschopnost Bohuslava Martinů.„Teď není doba na to, abychom prostě zahráli velkou symfonii,“ poznamenal Simon Rattle v Praze před dvěma lety. Tři velké programy, s nimiž se on a Magdalena Kožená představí nyní, se tak zdají být signálem, že jsou na obzoru lepší časy. 

 

Komentáře

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Co byste chtěli vyhledat...
Zavřít
Zavřít
Co byste chtěli vyhledat
close

malíř, sochař, architekt Pro zobrazení detailu jednotlivých sochklikněte na jméno umělce. hudební skladatel Sochy na střeše Rudolfina zavřít Leonardo da Vinci Klikněte pro zobrazení detailu Paolo Veronese Klikněte pro zobrazení detailu Donato Bramante Klikněte pro zobrazení detailu Tomás Luis de Victoria Klikněte pro zobrazení detailu Josquin Desprez Klikněte pro zobrazení detailu Orlando di Lasso Klikněte pro zobrazení detailu Giovanni Pierluigi da Palestrina Klikněte pro zobrazení detailu Luigi Cherubini Klikněte pro zobrazení detailu Daniel François Esprit Auber Klikněte pro zobrazení detailu Georg Friedrich Händel Klikněte pro zobrazení detailu Wofgang Amadeus Mozart Klikněte pro zobrazení detailu Johann Sebastian Bach Klikněte pro zobrazení detailu Ludwig van Beethoven Klikněte pro zobrazení detailu Michelangelo Buonarroti Klikněte pro zobrazení detailu Raffael Santi Klikněte pro zobrazení detailu Praxiteles Klikněte pro zobrazení detailu Feidiás Klikněte pro zobrazení detailu Apelles Klikněte pro zobrazení detailu Iktinos Klikněte pro zobrazení detailu Massacio Klikněte pro zobrazení detailu Donatello Klikněte pro zobrazení detailu Jacopo Sansovino Klikněte pro zobrazení detailu Benvenuto Cellini Klikněte pro zobrazení detailu Filippo Brunelleschi Klikněte pro zobrazení detailu Domenico Girlandaio Klikněte pro zobrazení detailu Lucca della Robia Klikněte pro zobrazení detailu Christoph Willibald Gluck Klikněte pro zobrazení detailu Joseph Haydn Klikněte pro zobrazení detailu Franz Schubert Klikněte pro zobrazení detailu Carl Maria von Weber Klikněte pro zobrazení detailu Felix Mendelssohn-Bartholdy Klikněte pro zobrazení detailu Robert Schumann Klikněte pro zobrazení detailu
1 / 6