1 / 6
Magazín číslo 4 / 17
Marko Ivanović, rozhovor o edukativních programech České filharmonie | Foto Petra Hajská

„Často se na našich koncertech nejvíce poučím já sám,“ říká Marko Ivanović

Jak hudbu při koncertě poslouchat, jak proniknout do jejích tajů, když probíhá v čase, který nezadržitelně a neúprosně plyne vpřed nehledě na naši soustředěnost či (ne)pochopení? Jak využít kouzla přítomného okamžiku, aby mezi námi a poslouchanou skladbou došlo ke skutečnému sblížení, nikoli nenávratné odluce? Jak se s hudbou a jejími, často již dávno zemřelými, autory lépe poznat? Na tyto otázky hledá Česká filharmonie odpovědi prostřednictvím svých edukativních programů, určených zejména dětem a mládeži. Jedním z nich jsou Čtyři kroky do nového světa, které v letošní sezoně expandují jako nová abonentní řada do večerních hodin, tedy k dospělému publiku. Spoluautorem tohoto projektu je skladatel a dirigent Marko Ivanović.

číst článek
Magazín číslo 4 / 17
Repertoár České filharmonie 2010-2017

Ve světle čísel a fakt. Nad repertoárem České filharmonie 2010–2017

Čas od času není jistě na škodu nahlédnout do historie, a to třeba i nedávné. Děje se tomu většinou v okamžiku nějaké zásadní změny, ať už pozitivní či negativní. Odchod šéfdirigenta Jiřího Bělohlávka je událostí, která podstatným způsobem zasáhla do dějin našeho orchestru. Pan šéfdirigent rozjel orchestrální vlak do plných obrátek a náhle z něj bez svého svolení musel vystoupit… V období let 2010–2017 to byl právě on, kdo stál před orchestrem nejvíce, a to v 267 z téměř 800 koncertů u nás i v zahraničí. A co vůbec za toto období filharmonici všechno hráli?

číst článek
Magazín číslo 4 / 17
Leonidas Kavakos | Foto Marco Borggreve

Leonidas Kavakos: Hudba je o odhodlání, přesnosti a svobodě

„Šostakovičův houslový koncert č. 1 a moll … odhalil to nejlepší ve svém sólistovi … neobvyklou směsici dravé energie a přísné sebekontroly. Ve všech ohledech upřednostnil hudbu před show.“ Financial Times, duben 2015

číst článek
Magazín číslo 4 / 17
Romano drom 2017

„Co můžou romské děti předat neromským? Maximálně tak vši!“

Je poslední natáčecí den. Dvořákovou síní zní píseň „Šun Devloro“, v překladu z romštiny do češtiny znamenají slova „Slyš, Bože“. Píseň Desideria Duždy zpívá dětský pěvecký sbor Čhavorenge, vedený Idou Kelarovou, doprovázejí hudebníci České filharmonie pod taktovkou Marka Ivanoviće. Pátým dnem vzniká první cédéčko čtyřiceti romských dětí z desítek míst České i Slovenské republiky. Mladí zpěváci jsou fantastičtí: pozorní, soustředění, i když už padají únavou, pořád mají nové zdroje energie. Ten den – 20. srpna 2017 – se zároveň završuje další sezona společné filharmonicko-romské cesty Romano drom. Jaká byla?

číst článek
Copyright © Česká filharmonie 2017
ISSN: 2533-6940
Zavřít