Čekatel orchestru, akademik, vedoucí skupiny, první hráč… Hudebníci České filharmonie mají vedle svého nástrojového určení také různé další funkce, které můžou získat v průběhu svého působení v orchestru. Ale vůbec nejdřív se do filharmonie museli dostat. Co všechno kvůli tomu podstoupili?
Špičkový varhaník a skladatel Thierry Escaich říká, že základem hudby při komponování je „vnitřní píseň“. Na kontě má více než sto skladeb a brzy k nim přibude Klavírní koncert, jehož světovou premiéru uvede Česká filharmonie v polovině března.
Jednu z letošních řad Českého spolku pro komorní hudbu ovlivňují umělecké představy Petera Jarůška. Violoncellista Pavel Haas Quartet se dramaturgicky spolupodílí na třech koncertech a ke spolupráci si přizval řadu renomovaných domácích i zahraničních umělců – například klavíristu Borise Giltburga, houslistu Dalibora Karvaye, violoncellistku Michaelu Fukačovou, violistu Simona Gramagliu či členy Pavel Haas Quartet.
Tomáš Páv navštívil svůj první koncert České filharmonie na začátku 60. let s jedním z rodičů. Abonentky zdědil po svém otci jako „rodinné stříbro“ a koncerty navštěvuje dodnes. Říká, že s maminkou poslouchali Českou mši vánoční i o letních prázdninách. Zajímalo nás, co z něho dělá milovníka klasické hudby a České filharmonie.
O úspěchu České filharmonie na poli filantropie, o štědrosti dárců a o tom, jak se lze vůbec dárcem stát, jsme mluvili s obchodním ředitelem České filharmonie Michalem Medkem a zakladatelem Nadace Via Jiřím Bártou, který s orchestrem dlouhodobě spolupracuje na strategii fundraisingu.