Magazín číslo 2 / 2021
Harmonie, jež povstala z chaosu zvuků aneb Narozeninová imploze

Harmonie, jež povstala z chaosu zvuků aneb Narozeninová imploze

Navzdory koronaviru Česká filharmonie nezahálí. Orchestr nahrazuje živé koncerty vystoupeními online a nerezignoval ani na oslavy jubilejní 125. sezony, i když probíhají jinak, než se původně plánovalo. Namísto velkolepých událostí, mimořádných koncertů či dnů otevřených dveří v Rudolfinu Česká filharmonie slaví symbolicky a virtuálně. O to víc se snaží, aby její sdělení měla velký zásah a jejich obsah zdůraznil výjimečnost situace. Právě v tomto duchu se nese narozeninový spot.

Při oslavách výročí se většinou vzpomíná na největší úspěchy, konají se slavnostní koncerty a přehlídky toho nejlepšího. Neobvyklá doba tradiční možnosti oslav omezila, některé nové však naopak otevřela nebo jim dodala na významu.

Vedle vzpomínání a vyznání předních osobností hudebního světa, jež jsou k vidění na Facebooku České filharmonie, patří k hlavním momentům oslav také narozeninový spot, který zdůraznil roli prvního orchestru ve společnosti, jeho sílu, energii a stabilitu, jež přináší svým posluchačům už 125 let.

Inspirace koronavirem

„Stejně jako při koncertech spolupracujeme s nejlepšími dirigenty a sólisty, chtěli jsme i pro spot toho nejlepšího režiséra. A tak jsme oslovili uznávaného reklamního tvůrce Martina Krejčího, který patří v oboru reklamy k té největší špičce,“ říká generální ředitel České filharmonie David Mareček.

Režisér Martin Krejčí, který stojí mimo jiné za oceňovanými reklamami pro Heineken, Hondu, Opel, Hornbach či Ikeu, se při tvorbě námětu nechal inspirovat první vlnou koronaviru a následujícím lockdownem, a zejména reakcí lidí, kteří se semkli, což se projevilo také nebývalou velkorysostí jejich finančních příspěvků při benefičních koncertech České filharmonie na jaře roku 2020.

„Uvědomil jsem si, že hudba je opravdu prvek, který má sílu spojovat, a díky své abstrakci může dokonce překročit jinak nepřekročitelné hranice mezi vrstvami společnosti, “ vysvětluje Martin Krejčí. „Od toho se pak odvíjela myšlenka, že by spot mohl odrážet skutečnost, že hudba je čistá a povznášející a že nám snad může pomoci překonat marasmus a chaos, ve kterém právě žijeme. Toto spojování a povznášení všech, kteří jsou hudbě otevřeni, vnímám jako jedno ze základních poslání České filharmonie, především v těžkých dobách, jako je ta dnešní,“ líčí.

Stěžejní myšlenkou spotu se tak stal obrácený výbuch neboli imploze – zrození hudebních nástrojů z tříště nepatrných částic. Pomocí hudby, která má sílu a energii spojovat domněle nespojitelné, vzniká něco nového a dokonalého. Chaos ústí v harmonii. Vizuální metafora vyjadřuje stmelování navzdory všem destruktivním okolnostem a zmatkům.

Tento koncept byl důležitý i pro Marka Doubravu a Jana P. Muchowa, kteří pracovali na hudební dramaturgii spotu. Výběr skladeb, na kterých postavili novou kompozici zhudebňující zrození dechberoucího akordu z chaosu, se ustálil na Šesté symfonii Bohuslava Martinů a Novosvětské Antonína Dvořáka. Symbolicky tedy 125 let České filharmonie oslavují svou hudbou skladatelé, kteří jsou s orchestrem spjatí a kteří zároveň českou hudbu dokázali prosadit natrvalo do světového repertoáru. Výslednou skladbu nahrála Česká filharmonie pod taktovkou dirigenta a hornisty České filharmonie Ondřeje Vrabce.
 

 

Zvuk i z nahrávky Karla Ančerla

Natáčení zvukové stopy zabralo orchestru asi dvě hodiny. „Nahrávání hudby k videoklipu nepředstavovalo pro filharmoniky žádnou interpretační výzvu – Šestou symfonii Bohuslava Martinů a Dvořákovu Novosvětskou znají lépe než své boty a provedli by vše dokonale na první záběr,“ podotknul Ondřej Vrabec.

„Něco málo práce navíc tak přinesla jen nutnost natáčet „na klik“. Ve studiovém žargonu jde o předem vytvořenou tempovou mapu pevně provázanou s již hotovými filmovými záběry, kdy je rytmický puls udáván hráčům a dirigentovi do sluchátek. Tímto způsobem je zajištěna dokonalá synchronizace zvuku a obrazu,“ dodal dirigent.

Na rozvrhu temp, které autoři huby zvolili, však Vrabce jedna věc překvapila. „Onen „klik“ byl vytvořen na základě pracovního sestřihu starších nahrávek České filharmonie, v případě Martinů konkrétně nahrávky Karla Ančerla. Pokud jeho skvělé provedení Martinů na desce posloucháte, nevnímáte až na jedno konkrétní místo nějaké výrazněji slyšitelné turbulence v hudebním proudu, vše působí organicky a přirozeně.  Exaktní převedení snímku na prostý rytmický puls ale ukázalo, jak relativní je vnitřní tempová představa každého hudebníka, „poznamenal“.

Detailní ztvárnění imploze

Produkce natáčení obrazového materiálu se ujala renomovaná společnost Stillking Films. Jak co nejlépe ztvárnit implozi? Ačkoliv je dnes možné počítačově vytvořit téměř cokoli, detailní zobrazení vznikajících nástrojů výhradně virtuálně, s pomocí technologií, by nepůsobilo realisticky.

Bylo proto třeba „obsadit“ skutečné hudební nástroje. Ty tím ovšem byly odsouzeny k destrukci. Pro někoho kontroverzní myšlenka dala vyřazeným nástrojům možnost posledního vystoupení. Česká filharmonie oslovila základní umělecké školy z celého Česka, výrobce a distributory hudebních nástrojů i členy orchestru samého. Získala od nich poničené, vyřazené, nekvalitní a již nepoužitelné nástroje, které byly tak jako tak určeny k likvidaci, a nečekala je tedy žádná další hudební budoucnost.

Přípravné práce probíhaly několik týdnů, natáčení pak trvalo téměř 24 hodin v plném nasazení zhruba šedesátičlenného štábu ve filmovém ateliéru Prague Studios v pražských Letňanech.

Před samotnou explozí nástrojů se natáčely sekundární záběry jako například odlesk televizních znělek v tmavé kapalině, které celý spot otevírají. Tento záběr má ve finálním spotu necelé čtyři vteřiny, jeho realizace však trvala tři hodiny. Přesné nastavení kamer a světel, správné množství kuliček vhozených do kapaliny, správná hustota kapaliny i intenzita hodu – to vše ovlivňovalo finální výsledek, a pro precizní záběr bylo potřeba celé kolečko několikrát opakovat.

Mezitím se další členové štábu plně věnovali nástrojům. Ty byly s milimetrovou přesností zavěšeny vzhůru nohama na bytelnou konstrukci. Během testů se totiž ukázalo, že detonace tak působí efektněji. Bylo třeba odladit správné nastavení kamer a osvětlení a neustále ho korigovat.

Po prvotním rozvěšení všech nástrojů se přistoupilo k natáčení jednotlivých nástrojových skupin. Začal tak několikahodinový maraton, ve kterém si jednotlivé skupiny předávaly štafetu: zavěšování, detonace a sundávání. Dbalo se na bezpečnost všech osob, a exploze tak byla pozorována vždy za zdí a výhradně prostřednictvím kamer. Vypily se litry kávy a čaje, snědly se kilogramy ovoce, natáčení nepříjemně komplikovala vlezlá zima. Poslední záběr pro sedmapadesátivteřinový spot byl dokončen chvilku po východu slunce.

Nový život vyřazených nástrojů

Možná si během čtení říkáte, kolik třísek a kusů nástrojů muselo po dokončení natáčení v ateliéru zbýt. Snad také máte pocit, že by se takto s nástroji zacházet nemělo. V tom případě pro vás máme dobrou zprávu – jejich příběh má pokračování.

Osud použitých hudebních nástrojů se ani natočením spotu zcela neuzavřel. Vznikne z nich ještě jedno umělecké dílo, reflektující dnešní svět a kulturu v životě zastaveném pandemií.

Uznávaní konceptuální umělci Krištof Kintera a Richard Wiesner transformují nástroje a jejich trosky do nových celků a přenesou tak chaos a z něj se rodící harmonický akord, ve který narozeninový spot ústí, do hmotného světa. Myšlenka přerodu tak pokračuje a přerůstá do dalších uměleckých sfér, které se už brzy objeví nejen ve virtuálním světě sociálních sítích, ale také v budově Rudolfina.. Sledujte nás a buďte u toho s námi!

Spot Spojení hudbou: 125 let České filharmonie byl v lednu a únoru letošního roku uveden v České televizi a stále je k vidění v online médiích i na profilech orchestru na sociálních sítích. Byl doplněn také offline kampaní od Studia Najbrt v inzertních plochách v tisku i v outdooru.

Speciální poděkování za spolupráci při natáčení spotu patří:

Stillking Films
PFX
Shot Box
Mirage
Vantage
ARRI
SFX Flash
FL Props
Miro Žila
David Matula
Jiří Valenta
Filip Malásek
Prague Studios

Komentáře

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Co byste chtěli vyhledat...
Zavřít
Zavřít
Co byste chtěli vyhledat
close

malíř, sochař, architekt Pro zobrazení detailu jednotlivých sochklikněte na jméno umělce. hudební skladatel Sochy na střeše Rudolfina zavřít Leonardo da Vinci Klikněte pro zobrazení detailu Paolo Veronese Klikněte pro zobrazení detailu Donato Bramante Klikněte pro zobrazení detailu Tomás Luis de Victoria Klikněte pro zobrazení detailu Josquin Desprez Klikněte pro zobrazení detailu Orlando di Lasso Klikněte pro zobrazení detailu Giovanni Pierluigi da Palestrina Klikněte pro zobrazení detailu Luigi Cherubini Klikněte pro zobrazení detailu Daniel François Esprit Auber Klikněte pro zobrazení detailu Georg Friedrich Händel Klikněte pro zobrazení detailu Wofgang Amadeus Mozart Klikněte pro zobrazení detailu Johann Sebastian Bach Klikněte pro zobrazení detailu Ludwig van Beethoven Klikněte pro zobrazení detailu Michelangelo Buonarroti Klikněte pro zobrazení detailu Raffael Santi Klikněte pro zobrazení detailu Praxiteles Klikněte pro zobrazení detailu Feidiás Klikněte pro zobrazení detailu Apelles Klikněte pro zobrazení detailu Iktinos Klikněte pro zobrazení detailu Massacio Klikněte pro zobrazení detailu Donatello Klikněte pro zobrazení detailu Jacopo Sansovino Klikněte pro zobrazení detailu Benvenuto Cellini Klikněte pro zobrazení detailu Filippo Brunelleschi Klikněte pro zobrazení detailu Domenico Girlandaio Klikněte pro zobrazení detailu Lucca della Robia Klikněte pro zobrazení detailu Christoph Willibald Gluck Klikněte pro zobrazení detailu Joseph Haydn Klikněte pro zobrazení detailu Franz Schubert Klikněte pro zobrazení detailu Carl Maria von Weber Klikněte pro zobrazení detailu Felix Mendelssohn-Bartholdy Klikněte pro zobrazení detailu Robert Schumann Klikněte pro zobrazení detailu
1 / 6