Magazín číslo 1 / 2018
12. 2. 2018 • Lucie Maňourová
„V Bělohlávkovi a České filharmonii si vybrala ideální partnery,“ napsal do The Sunday Times Hugh Canning v recenzi nahrávky Dvořákova violoncellového koncertu, která se tehdy vyšplhala na nejvyšší příčky amerických žebříčků. Souznění Alisy Weilerstein s Českou filharmonií začalo právě při spolupráci na společné nahrávce a koncertech s ní spojených. V září 2013 zahájili festival Dvořákova Praha, v roce 2014 vyšla zmíněná nahrávka jak na zvláštním CD, tak v rámci kompletu s ostatními Dvořákovými koncerty a symfoniemi.
Magazín číslo 1 / 2018
12. 2. 2018 • Vlasta Reittererová, Lucie Maňourová
„Ha, ty naše slunce, Vyšegrade tvrd! Ty smělě i hrdě na příkřě stojieš, na skále stogeši, všem cuziem postrach!“ To jsou úvodní verše Písně pod Vyšehradem, kterou roku 1816 „nalezl“ Josef Linda, první z řady sporných památek, opředených hypotézami a mýty. Roku 1848 ji zhudebnil Eduard Hanslick, pozdější obávaný vídeňský hudební kritik; píseň zazněla v dramatu Ferdinanda Břetislava Mikovce Záhuba rodu Přemyslovského, které mělo premiéru 9. ledna 1848 ve Stavovském divadle. Hledání nedoložitelných souvislostí je chůzí po tenkém ledě, ale přesto si lze představit, že čtyřiadvacetiletý Bedřich Smetana některé z představení navštívil a představa hrdě se tyčícího Vyšehradu na skále nad Vltavou mu utkvěla v paměti.
Magazín číslo 1 / 2018
12. 2. 2018 • Pavlína Landová
Druhá polovina 122. sezony České filharmonie nabídne kromě koncertů a dalších projektů i vzpomínku na svého šéfdirigenta Jiřího Bělohlávka. Dne 24. února by se dožil dvaasedmdesáti let a 31. května tomu bude rok od jeho předčasného odchodu. Při této příležitosti připravujeme výstavu do dvorany Rudolfina, v níž přiblížíme jeho osobnost, uměleckou činnost a poodhalíme vznik nejen profesionální vazby mezi ním a naším prvním orchestrem.
Magazín číslo 1 / 2018
12. 2. 2018 • Jana Orlová
Celý den hrají hudbu, a když si ve volném čase chtějí odpočinout, tak… hrají hudbu. To je společný rys komorních souborů hráčů České filharmonie, které se od léta roku 2017 postupně představují širší veřejnosti v Sukově síni Rudolfina.
Copyright © Česká filharmonie 2024
ISSN: 2533-6940